Bluffer vinkendere?

Du har sikkert også vinkendere i din vennekreds – eller måske er du selv en af slagsen? Kigger på “gardiner” og roser “bouqueten” når du drikker vin. Så er denne video og resultaterne af papirerne bag ikke noget for dig, for den afslører at du måske blot bluffer.

Samtidig kan du måske også skære en del af dit vin-budget – eller også skal du bare lade prismærket sidde på. I hvert fald er der en tendens til at mange ikke kan lide noget af smagen, man typisk finder i dyrere vin, og derfor foretrækker billig vin. I hvert fald, hvis de ikke kender prisen. Kender man prisen, er der en tendens til at man bedst kan lide den dyre vin…..

Man kan også nemt narre med vin. I et forsøg smagte deltagerne på to vine: En hvid og en rød. Det var dog den samme vin, blot var den tilsat rød farvestof i sidstnævnte tilfælde.

Derefter skulle de beskrive vinen og det passede, som du kan se i tabellen, når det blot var den hvide vin. Men den farvede vin, bedømte deltagerne med ord, man typisk anvender omkring rødvin.

Farvethvidvin

Her kan du se en video, der gennemgår nogle af forsøgene og mismatchet i resultaterne:

Du finder undersøgelserne bag her:

Smager dyr vin bedre?

Er vineksperter konsekvente i deres bedømmelser?

Få ny viden om adfærd

Måske kan du også lide:

Gør det nemt!

Som ud måske ved, er en af mine kæpheste at vi skal gøre det nemt for vore kunder. Hvis vi gerne vil have dem til

Læs mere »

Denne side er flyttet!

Du kan følge Jens Balles blog på averagejoe.dk – her skriver han fortsat om adfærdsøkonomi, nudging, adfærdsdesign, adfærdsledelse, investorpsykologi og investering.

Skynd dig og komme med over til det nye! Der er også en podcast!