Evolution og forbrugere

evolutionpc
Billedkilde: Psykosyntese

Meget af det vi gør, gør vi for at opfylde nogle af vore basale behov. Det mener man i hvert fald indenfor evolutionspsykologien. Så måske er verden omkring os blevet moderne, men vi kører fortsat på gammelt software. Så selv om nogen af os mener vi er meget anderledes end dyr – at vi ligesom er kommet længere – tyder nyeste forskning om os, snarere på at vi stadig er meget dyriske. De fleste af os er på et tidspunkt stødt på Maslows behovspyramide. En ide om at vi har en hierakisk opbygning af vore behov, og de nederste skal dækkes først. Der er ikke noget galt med denne pyramide, men det viser sig bare at meget af det vi gør i “de øverste lag” gør vi for at få dækket behovene i det nederste lag. Et par eksempler på at vi er lidt dyriske stadig:

  • Piger har mindre kontakt med deres fædre under ægløsning (Evolutionært mål: at undgå indavl)
  • Mænd foretrækker time-glasfiguren
  • Kvinder fortrækker høje, rige og magtfulde mænd
  • Kvinder fravælger attraktive kvinder
  • Mænds testosteron stiger, bare ved at køre i en fed bil
  • Vi spiser mere når vi er sammen med andre, end når vi er alene
  • Størrelsen på vores portion definere hvor meget vi spiser
  • Bryststørrelse kan afgøre dine chancer for at komme på stop
  • Bryststørrelse kan have indflydelse på dine drikkepenge

Mange af emnerne har jeg tidligere skrevet om – find selv artiklerne her på siden 🙂  Her kan du høre en af de fremmeste eksperter indenfor området, Gad Saad, tale på TEDx Concordia. Lidt dårligt filmet, men utroligt interessant:

Du kan også læse meget mere om emnet og hvordan vi som forbrugere er i Spent af Geoffrey Miller.

Få ny viden om adfærd

Måske kan du også lide:

Gør det nemt!

Som ud måske ved, er en af mine kæpheste at vi skal gøre det nemt for vore kunder. Hvis vi gerne vil have dem til

Læs mere »

Denne side er flyttet!

Du kan følge Jens Balles blog på averagejoe.dk – her skriver han fortsat om adfærdsøkonomi, nudging, adfærdsdesign, adfærdsledelse, investorpsykologi og investering.

Skynd dig og komme med over til det nye! Der er også en podcast!