Fødevareindustrien gør os fede

Obese BurgerStyrer maden dig eller styrer du selv din mad? En ulige kamp på mange områder blandt andet fordi man også er oppe i mod fødevareindustrien. Det kigger BBC nærmere på i en meget oplysende udsendelse om mad og hvordan det påvirker os.

New York med Bloomberg i spidsen er klar til at sætte ind i kampen mod fødevarerne. For de store portioner “fucker” med vore hjerner på forskellig vis. For det første så elsker vi noget der næsten er gratis. Og forskellen til den næste kop-størrelse er jo næsten ingenting, så derfor køber vi ofte en større portion. Dernæst så skal vi jo spise/drikke det vi har købt – “hellere skide det ud end smide det ud”, som man siger.

Jeg tør godt indrømme at jeg kan have food-crawings. Eller rettere sugar-crawings, for det er nok sukkeret (eller erstatninger herfor) jeg søger. Det kan føre til åbning af skabslåger og køleskabe i jagten på noget at putte i munden. Nogen gange lige efter et godt måltid – meget irrationelt. Ofte, selvom jeg godt ved jeg ikke har noget sødt i huset – igen meget irrationelt.

I virkeligheden er det slet ikke Jens, der gør det. Det er min hulemands-hjerne, der får mig til det. For rigtig meget mad påvirker mere i hjernen end i maven.

For det første så giver mad – især det med sukker i – os en belønning. Det kan blandt andet udløse stoffet dopamin i vore hjerner – et stof der giver en følelse af velvære.

Dernæst påvirker rigtig meget mad os på en meget dum måde. Det bedøver nemlig kommunikationen mellem maven og hjernen og maven får derfor ikke fortalt hjernen at nu er du mæt.

Endelig har rigtig mange af os nogle dårlige vaner omkring mad. For når vi skal hygge skal der være mad – og helst noget sødt/fedt. Tænk på at det er læren vi giver videre til vores børn! En ikke nødvendigvis sund tilgang til det at spise.

Alt dette kan du lære mere om i denne spændende udsendelse fra BBC. Den varer en time, men det er en time “well spent”.

Få ny viden om adfærd

Måske kan du også lide:

Gør det nemt!

Som ud måske ved, er en af mine kæpheste at vi skal gøre det nemt for vore kunder. Hvis vi gerne vil have dem til

Læs mere »

Denne side er flyttet!

Du kan følge Jens Balles blog på averagejoe.dk – her skriver han fortsat om adfærdsøkonomi, nudging, adfærdsdesign, adfærdsledelse, investorpsykologi og investering.

Skynd dig og komme med over til det nye! Der er også en podcast!