Gaming kan være positivt

Father and son playingSom far til et barn (søn) vokset op med PC’ere, netværk og gaming kan det nogen gange være svært at se noget positivt i dette. De mange timer spildt osv er de umiddelbare tanker. Netop de belønninger computer-spil indeholder – og de sociale aspekter i nutidens spil – gør det nemt at blive afhængig af spil. For især drenge kan dette være farligt har undersøgelser vist. Men måske er gaming slet ikke så galt? Måske er der positive sider ved gaming? Det mener Jane McGonigal i hvert fald – og hun argumenterer godt for sagen!

Med udgangspunkt i de fem hyppigste fortrydelser på dødslejet, viser Jane Mc Gonigal hvordan gaming kan hjælpe os til netop at gøre disse – altså inden vi ligger på dødslejet. Og hvordan man kan bruge ideer fra spille-verdenen til at motivere os til at gøre de rette ting i forbindelse med sygdom, som hun har gjort med spillet SuperBetter.

Det er nok svært at forstå den store sociale side af gaming for min (og ældre) generationer, men den er klart til stede. Det kan jeg høre på lydbilledet fra min søns værelse. Lyder der indikerr glæde, galde eller bare stort engagement strømmer ud gennem væggen. At jeg så stadig tror at for meget kan have en modsat effekt – sådan er det jo med alt. For megen motion vil jo også have en negativ effekt.

Her kan du se hendes første TED-tale:

Få ny viden om adfærd

Måske kan du også lide:

Gør det nemt!

Som ud måske ved, er en af mine kæpheste at vi skal gøre det nemt for vore kunder. Hvis vi gerne vil have dem til

Læs mere »

Denne side er flyttet!

Du kan følge Jens Balles blog på averagejoe.dk – her skriver han fortsat om adfærdsøkonomi, nudging, adfærdsdesign, adfærdsledelse, investorpsykologi og investering.

Skynd dig og komme med over til det nye! Der er også en podcast!