For mange kan det være meget vanskeligt at holde sig fra de sociale medier. Der findes dog ikke noget bevis for at sociale medier er afhængighedsskabende, men i undersøgelser opfører vi os som om vi er. For eksempel kunne 1.000 unge ikke holde sig af nettet i 24 timer. Anita Lykke Klausen har i et speciale på CBS kigget nærmere på dopamin og hvordan virksomheder måske kan drage nytte af dopaminen hos deres brugere.

At det er så svært at holde sig fra nettet/sociale medier skal måske findes i stoffet dopamin. Forskerne har endnu ikke fuld klarhed over dopamin, men det forbindes ofte med beløning. Vi udløser stoffet i hjernen, når vi har udført bestemte handlinger. Faktisk fungerer det ofte således at vi allerede udløser stoffet inden vi udfører selve handlingen, hvilket er med til at motivere os til at udføre opgaven. Du kan få et crash-kursus i dopamin her:

Anita Lykke Klausen har skrevet specialet Det Sociale Fix: effekten af dopamin i social medie-interaktion og CRM, hvor hun kigger på dopamin i forbindelse med sociale medier. Specialet er delt i to:

  1. Først undersøger hun afhængigheden af sociale medier. Blandt andet lader hun testpersoner være uden sociale medier i 2 1/2 døgn (læs en øjenvidneberetning om det her) for at observere afhængigheden.
  2. Dernæst kigger hun på, hvordan virksomheder kan søge at bruge brugernes dopamin til, at knytte brugerne til virksomheden.

Virksomheder bør anse sig selv for at være midlet og ikke målet. Ved at anse sig som midlet, kan virksomheden agere facilitator for, at kunden opnår sit mål og herved opnår belønningsfølelse

Vil man give brugere dopamin, skal man altså som virksomhed ikke have opmærksomheden mod sig selv, men i stedet på brugeren. Får brugere dopamin på dit site kommer de tilbage!

Du kan læse Anitas speciale her.

Kategorier: BlogHjernen