Stradivarius – Fakta eller fiktion?

Vi forventer ofte der er sammenhæng mellem kvalitet og pris. Men for nogen varer er en stor del af prisen bygget op på dine forventninger som forbruger. For eksempel med vin, hvor jeg tidligere har omtalt en undersøgelse, hvor testpersoner drak samme vin, men havde fået at vide det var forskellig vin. Deres oplevelse var dog vidt forskellig (se mere her).

En Stradivarius står for mange os – hvad enten vi ved noget om musik/violiner eller ej – for den ypperste kvalitet på sit felt. Men en test viser at dette ikke er så sikkert alligevel.

Paris-Sorbonne Université Har Claudia Fritz lavet en undersøgelse af dette fænomen. Hun fik 21 musikere til at teste seks violiner – tre helt nye og tre klassikere. Prisen på de tre klassikere var ca. 10 mio. USD – 100 gange prisen på de tre andre violiner.

Violinerne blev testet i et mørkt rum og testpersonerne var desuden iført svejsebriller. Efter at have spillet alle seks violiner skulle deltagerne vurdere violinerne på en række områder.

Til den nævnte prisforskel ville det være rart hvis deltagerne havde foretrukket de klassiske instrumenter.

Men det gjorde de ikke. De foretrak klart de moderne udgaver af violinerne!

Ligesom med vin er der åbenbart meget snobberi med i vores fælles-opfattelse af en Stradivarius.

Du kan læse mere om undersøgelsen her.

Få ny viden om adfærd

Måske kan du også lide:

Gør det nemt!

Som ud måske ved, er en af mine kæpheste at vi skal gøre det nemt for vore kunder. Hvis vi gerne vil have dem til

Læs mere »

Denne side er flyttet!

Du kan følge Jens Balles blog på averagejoe.dk – her skriver han fortsat om adfærdsøkonomi, nudging, adfærdsdesign, adfærdsledelse, investorpsykologi og investering.

Skynd dig og komme med over til det nye! Der er også en podcast!