
Kønsforskelle i adfærdsøkonomi – myter og virkelighed
Kvindernes internationale kampdag er en oplagt anledning til at se nærmere på forskellene mellem mænd og kvinder – ikke mindst gennem en adfærdsøkonomisk linse. Hulemandens

Indrøm fejl og øg din troværdighed
At indrømme en fejl kan føles ubehageligt, især i en verden hvor ledere og virksomheder ofte er mere optagede af at fremstå ufejlbarlige. Men ifølge

Bias i bestyrelseslokalet
Vi er også hulemænd i bestyrelseslokalet – hvad enten vi nu er mænd eller kvinder. For vi kan ikke bare lægge de bias vi er

Fart sparer dig ikke tid
En dialog med et familiemedlem om fart i trafikken, gav anledning til at undersøge psykologien bag. For dialogen handlede om tidsbesparelsen, som min modpart mente

Behavioral Economics Guide 2024 er ude nu!
Når vi taler om adfærdsøkonomi og nudging, tænker de fleste på de små justeringer i vores omgivelser, der kan hjælpe os med at træffe bedre

Seks typer af nudging
Nudging er et begreb, der henviser til små signaler fra vores valgmiljø, som kan påvirke vores beslutninger. Siden udgivelsen af Thaler og Sunsteins populære bog
Er skønhed en billet til succes?
Er det en fordel at fysisk attraktiv i erhvervslivet? Det er et emne der ofte er debatteret og en række studier og forskning understøtter ideen
Pynt op til jul i god tid og boost dit humør
Sætter du også juledekorationerne op tidligere hvert år? Det er der faktisk en god grund til! Forskning peger nemlig på, at denne tradition ikke blot
Valgmulighedernes dilemma: Hicks Lov og Marmelade-eksperimentet
I vores moderne samfund er valg blevet en integreret del af hverdagen. Fra det øjeblik vi vågner, står vi over for et utal af valgmuligheder,
Bias i rekruttering: Når fordomme påvirker ansættelsen
Rekrutteringsprocessen er hjertet af enhver virksomhed, da det er her, fremtidige medarbejdere udvælges til at udgøre kernen i organisationen. Desværre påvirkes denne proces ofte af
Tiende udgave af The Behavioral Economics Guide er ude
De sidste ni år har Behavioral Economics Group udgivet The Behavioral Economics Guide, med artikler og nyt fra adfærdsvidenskaben. Nu er den tiende udgave netop
Pas på med dark patterns
Flere myndigheder begynder at holde øje med, om udbydere bruger adfærdsdesign med onde hensigter. Det kaldes dark patterns, og nu er Amazon kommet i søgelyset.
Pratfall-effekten: En hemmelig ingrediens i effektiv markedsføring
I vores konstante stræben efter perfektion forsøger vi ofte at undgå fejl. Men hvad ville der ske, hvis vi turde stå ved vore fejl? Det
Personlig nyhed til dig, {$dit_navn}
Personalisering er nøglen til at skabe en dybere forbindelse mellem kunder og brands. Men har du nogensinde tænkt på, hvad der gør personlig markedsføring så
Brugerundersøgelser: Ved kunder hvad de vil have i fremtiden?
Gad vide hvilket svar iPhone ville have fået, hvis de havde spurgt os om vi ville have en iPhone før lanceringen? Eller hvis MobilePay havde
Mobilefirst er en skrøne
I mange år har ”mobile-first” været et kodeord i udviklingen af hjemmesider. Trenden er jo at vi alle får flere og flere besøgende via mobilen
Pas på etikken i adfærdsdesign
I arbejdet med adfærdsdesign og nuding, er der naturligvis en række etiske problemstillinger, der kan komme i spil. For teknikkerne kan også bruges mod modtagerens
Ændr folks adfærd med gamification
Min teenagesøn var altid svær at lokke til at hjælpe med det huslige, men han tilbragte gerne adskillige timer foran skærmen, mens han bekæmpede vennerne
Vær den første til at komme med dit udspil
I forhandling har der hersket forskellige teorier om best practice. Skal du først komme med dit udspil, eller skal du lade din modpart komme med
Hvor meget er en fridag værd for dig?
I øjeblikket diskuteres muligheden for at vi mister en helligdag. Forslaget møder stor modstand måske skyldes det tabsaversionen eller dens „fætter‟ endowment effect? Jeg har
Black Friday: Knaphed sælger!
Det er nu den uge, mange af os frygter: Black Friday rammer! Desværre misforstår nogle virksomheder konceptet og lancerer Black Week eller Black November –
Jens Balle lancerer onlinekursus i at bruge nudging og adfærdsdesign
Alle kan bruge viden om nudging i deres kommunikation. Det tror Jens Balle på og nu vil han udbrede viden om nudging og adfærdsdesign endnu
Hotel med indbygget huskeleg
Tænk altid på om dit brugerdesign også er til gavn og glæde hos dine kunder. Jeg oplevede et hotel, der måske kunne spare på noget
Lær mere om nudge og adfærdsøkonomi i sommerferien
Sommeren står for døren og du er måske allerede på vej på ferie? Tid til afslapning, hygge og samvær med familien. Men måske også tid
Reciprocation – giv og du skal modtage
Det kan være en god ide at give dine kunder noget gratis. Det kan nemlig gøre dem mere villige til at handle med dig. Måske
Sidste udgave af bogen Nudge – videoer med Richard Thaler
I efteråret 2021 udkom det forfatterne kalder „den sidste udgave‟ af Nudge. Meget er sket siden Richard Thaler og Cass Sunstein udgave deres bog om
Svært at ændre kunders vaner
Som så mange andre skal jeg i gang med MitID. Det virker ikke så intuitivt og jeg ville meget hellere fortsætte med NemID (som jeg
Rød mand = stå – eller er det?
Man må kun gå over for grønt, men mange ser ikke det store problem i at bryde den regel. Nogen gange fordi vi syntes vi
Sælg mere økologi med adfærdsdesign
Adfærdsdesign kan øge salget af økologi med op til 36,8 procentpoint viser dansk forsøg omkring økologisk svinekød. Det eneste der skulle til, var skilte der
Gør det nemt!
Som ud måske ved, er en af mine kæpheste at vi skal gøre det nemt for vore kunder. Hvis vi gerne vil have dem til