Kategorier
Blog

Årets almanak for adfærdsøkonomi

Så er det blevet den tid på året, hvor behavioraleconomics.com udgiver deres årlige guide til adfærdsøkonomi. Her sætter de fokus på interessante emner, der præger debatten omkring adfærdsøkonomi og stiller skarpt på ny forskning indenfor emnet. I år har de blandt andet en artikel om framing i finans og sundhedsindustrien. Framing handler blandt andet om…Fortsæt læsningÅrets almanak for adfærdsøkonomi

Kategorier
Blog Hjernen

fMRI kan ikke læse tanker

Tænk hvis man kunne læse tanker? Vide hvad, der sker inde i hovedet på dem omkring os? Det har til alle tider fascineret os og med fMRI teknikken, har man forsøgt at kigge ind i hovedet. Du kan måske også huske filmen “What Women Want” med Helen Hunt og Mel Gibson. Efter at have fået…Fortsæt læsningfMRI kan ikke læse tanker

Kategorier
Blog Forbrug Penge

Oops, I did it again

Så skete det igen. Jeg faldt i med begge ben på grund af GRATIS. Gratis er en stærk måde at påvirke kunders beslutninger på. Det har en lang række forsøg dokumenteret og som forbruger kender du det sikkert også. Derfor var det også forbudt i mange år i Danmark, at give gaver/tilgift i forbindelse med…Fortsæt læsningOops, I did it again

Kategorier
Blog Hjernen Investering Investor psykologi

Hold hovedet koldt i urolige markeder

Investering kan nogen gange føles som en tur i rutchebanen. Ikke på den gode måde – hvis man altså godt kan lide ruchebaner. Men det går som regel op og ned, når man investerer i aktier. Jeg startede min finansielle karriere i 1987, hvor Sorte Mandag ramte aktiemarkederne den 19. oktober 1987. Amerikanske aktier faldt…Fortsæt læsningHold hovedet koldt i urolige markeder

Kategorier
Adfærdsdesign Blog Forbrug

Design dine kunders valg

Hvilken sodavand🥤vælger du på en menu? Formentlig ikke den, der svarer til din tørst. Forskning viser nemlig, at de flestes valg påvirkes af hvordan valget opstilles. Det er ikke lige meget, hvordan vi viser valgmuligheder overfor vore kunder. Vi kan faktisk påvirke valget i stor grad. Det så man blandt andet i et forsøg hvor…Fortsæt læsningDesign dine kunders valg