fbpx
hulemaend-i-habitter-bj-fogg

Man kan ikke altid nudge

annonce

Nudge og adfærdsdesign er lidt modeord i øjeblikket og mange tror man kan bruge dem i alle mulige situationer. Men hvis dine modtagere ikke er lidt motiverede, så kan man ikke nudge eller adfærdsdesigne dem!

Et godt eksempel fandt man i et forsøg, engelsk tv viste for et par år siden:

Skolebørn gad ikke sund mad

Den britiske kok, Jamie Oliver, forsøgte for nogle år siden at få britiske skolebørn til at spise sundere. Han underviste kantinedamerne på en skole i at lave god og nærende kost. Samtidig fjernede man usunde muligheder fra kantinerne.

Det så umiddelbart godt ud i starten. Børnene tog fra sig af de nye retter, men det varede ikke ved. Da kameraerne var slukkede stoppede børnenes velvilje også. I stedet for at spise de sunde retter i kantinen begyndte de i stedet at opsøge bagere og fastfood-restauranter i nærområdet.

Det betød at kantinernes økonomi blev smadret og de havde ikke råd til at bemande kantinerne og lave den sunde mad.

BJ Foggs adfærdsmodel

Man kan bruge BJ Foggs model til at illustre dette. Den tager udgangspunkt i de to parametre:

  • hvor motiveret er man for at gøre det?
  • hvor nemt er det at gøre det?

Er man meget motiveret vil de fleste gøre det. Ligeså hvis det er meget nemt. Men er man ikke motiveret og er det meget svært at gøre en hændelse, vil de færreste gøre det.

Få mail når der er nyt​

Online-kursus i nudging og adfærdsdesign

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder

annonce