Det kan være svært at gætte prisen på varer. Selv for eksperter, hvilket man blandt andet kan se i DR's Hammerslag. Her skal to hold ejendomsmæglere gætte priser i et område de ikke kender til.
I andre situationer, hvor vi skal forsøge at gætte, kan vi finde på at klamre os til et "anker-punkt". Det kaldes anchoring på engelsk og kan være ganske irrellevant i forhold til den opgave vi er i gang med. Det skrev jeg blandt andet om i og igen i dag skal vi kigge på det. Og igen er det faktisk et dansk forsøg vi tager fat i.
Her har man haft adgang til nogle direktører, som man udsatte for et eksperiment. De fik mulighed for at smage en whisky og skulle efterfølgende søge at gætte prisen på whiskyen. De blev enten "anchored" ved 200 eller 600 kroner – det fremgår ikke umiddelbart af artiklen hvordan dette skete.
Men resultatet er signifikant. Den gruppe med 200 som anker mente i gennemsnit prisen skulle være 303. Den anden gruppe, hvis anker var 600 mente at prisen skulle være 474.
Den rigtige pris på whiskyen var 379.
Du kan læse mere om forsøget og om anchoring her.
(via The European Nudge/iNudgeyou)