Svært at overbevise

Valgkampen er nu inde i sin afsluttende fase (heldigvis). Det er sidste chance for at overbevise tvivlerne og flytte stemmer fra de andre partier. Men det er ikke så nemt at påvirke viser en undersøgelse.

Mange gør ellers en indsats. Mit Facebook-feed svømmer over med politiske budskaber (især fra Liberale støtter). Man mindes om gamle "trælse sager" som dem her:

Skærmbillede 2015-06-15 kl. 20.19.50Skærmbillede 2015-06-15 kl. 20.20.06

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Brendan Nyhan fra Darthmouth College forsker i politik og har kigget nærmere på, hvordan vi lader os påvirke af faktuelle og saglige argumenter. Og resultatet er nedslående, for vi er nærmest døve overfor sådanne argumenter.

Han viste deltagerne, med et modsat politisk ståsted, smædekampagner for deres modkandidater. Ikke underligt nok voksede deres uvilje mod disse. Da de så fik at vide at argumenterne var falske eller opdigtede, påvirkede det ikke deres holdning til kandidaterne.

Det samme gør sig gældende for saglige politiske argumenter – er vi først låst fast på at vi er uenige er vi næsten umulige at overbevise. En af grundene ifølge forskerne, er at vi generelt har meget svært ved at indrømme vi har taget fejl. Backfire-effekten kalder de det, når faktuelle argumenter blot øger en tilhængers opbakning til en kandidat.

Du kan læse en rapport Brendan Nyhan har lavet sammen med Jason Riefler her.

 

Få ny viden om adfærd

Måske kan du også lide:

Gør det nemt!

Som ud måske ved, er en af mine kæpheste at vi skal gøre det nemt for vore kunder. Hvis vi gerne vil have dem til

Læs mere »

Denne side er flyttet!

Du kan følge Jens Balles blog på averagejoe.dk – her skriver han fortsat om adfærdsøkonomi, nudging, adfærdsdesign, adfærdsledelse, investorpsykologi og investering.

Skynd dig og komme med over til det nye! Der er også en podcast!