Nudge er ofte simpelt

Du har sikkert hørt om nudging. Og du har sikkert også hørt om det berømte nudge med en flue i et pissoir. Forholdsvist simpelt og ganske virksomt.

Sådan er det ofte med nudging. Det kræver ikke raketvidenskab at gennemføre – men det kræver at man tænker sig om inden.

I det hele taget er kommunikation ofte vanskeligt. Afsender mener sikkert “det har vi sagt” men hvis modtageren ikke har “hørt” det, er det ikke sagt. Så er det ikke sikkert at det hjælper at sige det en gang til. Heller ikke at sige det lidt højere eller skrive det med fed skrift.

I stedet skal man løfte sig lidt op i helikopteren og prøve at kigge på om der er andre værktøjer man kan sige det med.

Betaling af p-bøder

De fleste har prøvet at få en p-bøde. Det er træls og det er trælse penge at skulle af med. Nogle af os er så autoritetstro, at vi får det betalt hurtigt. Andre bruger “strudse-metoden” og prøver at se om myndighederne ikke glemmer det. Det gør sjældent – og EUROpark gør da slet ikke.

Men mange forsøger og i Louisville, Kentucky, havde man efterhånden mere end 1 mio USD udestående i parkeringsbøder. Derfor tog man fat i det engelske The Behavioural Insights Team (BIT) for at få input til, at få flere til at betale deres parkeringsbøder.

Det normale forløb var at man, udover selve bøden, fik en påmindelse efter syv dage og igen efter 14 dage. Man ville nu teste effekten af en tredje påmindelse. Her fik man hjælp af BIT.

Blandt de udestående parkeringsbøder valgte man 1.800 tilfældigt. Halvdelen fik den normale behandling, hvilket vil sige de to påmindelser efter syv dage og 14 dage.

Den anden gruppe fik endnu et brev efter 45 dage.

Rykker for parkeringsbøde med nudge - Hulemænd i habitter

(Screendump fra nyhedsmail fra BIT)

Brevet er designet sammen med BIT og indeholder tre vigtige elementer:

  1. Social norm
  2. Opfordring til handling
  3. Oplysning om at manglende betaling overdrages til en incassobureau

Lad os kigge nærmere på dem:

Social norm

Med fremhævet skrift står:

The majority of drivers who receive a parking fine in Louisville pay it within 13 days.

Dermed oplyses man om, at man ikke følger normen. De fleste har faktisk betalt hurtigere. Vi vil gerne være en del af gruppen og dette kan få os til at få betalt hurtigt.

Opfordring til handling

Et meget tydeligt Pay Now er angivet tidligt i brevet. Dette opfordrer til den ønskede handling.

Oplysning om at manglende betaling overdrages til en incassobureau

Det er vel de færreste, der ønsker at blive indberettet til RKI. Det er den samme effekt man kan opnå her. Hvis du ikke betaler får du en masse bøvl, for vi sender regningen videre.

Mærkbar effekt

Som nævnt var der to grupper. Den del, der fik dette brev, og den halvdel, der fik den normale behandling. Der var markant forskel på betalingslysten i de to grupper:

  • Kontrolgruppen uden brev 8,1 % betalte bøden
  • Gruppen udsat for nudge 18,6 % betalte bøden

Der er selvfølgelig en ekstra omkostning ved at sende brevet, men selv efter det tjente byen $4,53 per sendt brev.

Det er små ting, der skal til at forbedre vores kommunikation. Men det kan være svært at se hvor man skal ændre.

(Dette indlæg er inspireret af en artikel i BIT’s nyhedsbrev. Du kan tilmelde dig deres nyhedsbrev her og få inspirerende artikler om nudging.)

Få ny viden om adfærd

Måske kan du også lide:

Gør det nemt!

Som ud måske ved, er en af mine kæpheste at vi skal gøre det nemt for vore kunder. Hvis vi gerne vil have dem til

Læs mere »

Denne side er flyttet!

Du kan følge Jens Balles blog på averagejoe.dk – her skriver han fortsat om adfærdsøkonomi, nudging, adfærdsdesign, adfærdsledelse, investorpsykologi og investering.

Skynd dig og komme med over til det nye! Der er også en podcast!