Så er det blevet den tid på året, hvor behavioraleconomics.com udgiver deres årlige guide til adfærdsøkonomi.
Her sætter de fokus på interessante emner, der præger debatten omkring adfærdsøkonomi og stiller skarpt på ny forskning indenfor emnet.
I år har de blandt andet en artikel om framing i finans og sundhedsindustrien. Framing handler blandt andet om den måde vi kommunikerer, idet det ofte kan være med til at påvirke modtagerens beslutning.
Forestil dig, du får konstateret en sygdom og lægen stiller dig et af disse spørgsmål:
A.
Jeg kan tilbyde dig en ny medicin, med 90 % chance for at overleve.
B.
Jeg kan tilbyde dig en ny medicin, men der er 10 % risiko for at dø.
Langt de fleste vil foretrække A. Men i virkeligheden er det samme risiko eller chance man udsættes for. Men måden det formuleres på – altså med fokus på det negative – påvirker i høj grad dit valg.
Det kigger blandt andre Dan Ariely nærmere på i dette års guide.
Desuden kan du også læse om:
- Trends og kritik mod adfærdsøkonomi
- Adfærdsdesign for at styre omkostninger
- Ensomhed
- Etisk shopping – og hvordan vi virkelig agerer
- Adfærdsøkonomi og design
Du kan finde hele guiden her.