Jeg har netop haft et indlæg på et salgskursus, hvor jeg blandt andet sagde "Man får det man måler på", for det tror jeg at man gør. Det at man har fokus har en tendens til at få folk til at gå i den retning.
Morgenens radioavis havde et indslag om læger, der kontakter politikere for at promovere medicin – ofte i forbindelse med at de er ansat som konsulenter hos producenten af den pågældende medicin. Igen et eksempel på at vore målepunkter styrer vores adfærd.
Vi ved godt at en bred vifte af sælgere er aflønnet i forhold til deres resultater, men vi kan også møde det i mange andre situationer. Dan Ariely kom på årets TED ind på emnet, og havde i den forbindelse to eksempler.
Når nu disse kræfter er så store, er det meget vigtigt at virksomhedsejere (=aktionærer) sikrer at virksomhedsledere, der modtager bonus, kun får bonus, når dette er i overensstemmelse med virksomhedens langsigtede ve og vel!
Det er umuligt at undgå at blive påvirket af den slags, men kun ved at vi ved det, kan vi forsøge at mindske skaderne derfra. Derfor er det vigtigt som kunde, køber, patient, elev eller andet at holde hovedet koldt og overveje om der kan være andre grunde til at man modtager den rådgivning man får.
God fornøjelse med at se Dan Ariely: