Har du været i nærheden af en handelsskole eller læst lidt økonomi, har du formentlig hørt om udbud og efterspørgsel. Ideen bag er, at stiger efterspørgslen bør prisen kunne stige, og hvis udbuddet stiger bør prisen falde (og omvendt naturligvis).

mikroøkonomisk teori er udbud og efterspørgsel en økonomisk model, der prøver at forklare og forudsige prisen og mængden af goder solgt på et marked med fuldkommen konkurrence.

Wikipidia

Det overvejede Coca Cola at indarbejde i deres salgsautomater i 1999. Det bør ikke overraske, at der drikkes flere Coca Cola på varme dage end på kolde. Det må derfor være et udtryk for at efterspørgslen stiger og dermed pege på at prisen bør være højere.

Ifølge den daværende direktør, M. Douglas Ivester, udviklede Coca Cola en sodavandsautomat, der kunne hæve prisen på varme dage. Den blev aldrig sat i brug (selvom der er rygter om test af automaten i Japan), men man havde store forventninger til automaten.

Photo by Fox on Unsplash

Det fortalte han i et interview og så gik forbrugerne i gang med at forklare, hvorfor det var en dårlig ide. I dag ville det formentlig have rejst en shitstorm, men den slags opererede man ikke med dengang. I stedet var det i chat-fora og i aviser ideen blev kraftigt kritiseret.

Tid til rygcrawl for Coca Cola

Coca Cola droppede derfor ideen.

Men det kendes fra andre industrier og vi er for eksempel ikke uvante med at kunne rejse billigere, når det er uden for sæsonen. Eller at en bog er dyrest lige når den udgives. Eller at de første kartofler kan sælges til meget høje priser (i 2019 til hele 1.500,- per kilo)

Det er formentlig også en del af problemet med Coca Colas model. For de ville jo straffe forbrugerne med højere priser, når de var mest tørstige, mens rejsebureauerne giver rabat, hvis man rejser når færre rejser. Måske det var lykkedes bedre for Coca Cola, hvis de havde fastsat en højere pris generelt og så givet rabat på kolde dage?

Vinterdæk og dagstemperatur

Herhjemme har bilforhandleren Ejner Hessel forsøgt noget lignende. Vi kender alle situationen, hvor vi danskere først tænker på at skifte til vinterdæk når det er glat. Det betyder stor travlhed på værkstederne – men desværre ikke mulighed for at hæve prisen, som udbud og efterspørgsel ellers foreskriver.

Derfor lavede Ejner Hessel en hjemmeside, hvor prisen løbende blev fastsat i forhold til dagens temperatur. Man fik faktisk dagens temperatur i rabat!

Ejner Hessel har måske lært af Coca Colas fadæse. For i stedet for at hæve prisen på de travle dage, fik kunderne rabat på de mindre travle dage. Dermed udnyttede de ikke folks dumhed, men belønnede de forudseende.