Det er ikke ny viden at vi er flokdyr og gerne vil gøre som andre. Restauranter ved at det er nemmere at få gæster, hvis restauranten har gæster i forvejen. Derfor er de så forhippede på at få gæster ind på alle turiststederne rundt omkring.
Der er lavet meget forskning omkring det – blandt andet har Asch lavet nogle kendte eksperimenter, der viste vi hellere vil svare forkert end at svare noget andet end gruppen.
Her er en video, der viser lidt om dynamikken. Først springer en forsøgsperson med på at gøre som gruppen. Bagefter lærer hun det til en ny gruppe.
Hvordan kan man så bruge det?
Der er mange måder man kan forsøge at udnytte vores trang om at være som andre. For eksempel via social proofing, hvor man gør opmærksom på hvor mange, der allerede har set/købt/læst/prøvet det du vil sælge.
Men man også få os til at ændre adfærd, ved at gøre opmærksom på at andre har ageret på en bestemt måde. Som når net-butikker skriver “andre der har købt den vare har også købt”. Eller når de på hoteller fortæller at andre gæster genbruger håndklæder. Det kan du bl a høre om i denne TED-talk, hvor hun taler om at ændre vaner via andres ageren:
Men selvom vi gerne vil høre til, kan flokken også blive for stor. For vi vil også være individualister:
http://hulemaendihabitter.dk/vi-er-flokdyr-men-flokken-kan-blive-for-stor/
P.S. Trods ihærdigt forsøg, er det desværre ikke lykkes mig, at finde en kilde på den første video. Men jeg håber der ikke er tale om en instrueret video. Ellers er der mange andre lignende eksempler – søg evt på videoer om Asch’s eksperimenter.