Kontekst har stor betydning

Den sammenhæng vi oplever i har betydning for vores vurdering af situationen. Det er ikke lige meget om vi venter i uvidenhed, eller om vi ved om ventetiden er slut om 20 sekunder eller 2 minutter.

Jeg har tidligere skrevet om hvordan vi kan vurdere ting forskelligt baseret på deres historie eller på vores egen involvering i tilblivelsen men det mindset vi oplever i har også stor betydning.

Jeg kører ca 100 km for at komme på arbejde. Det er langt – især for jyder – men omregnet i tid er det kun en time, hvilket svarer til den tid mange pendler for at komme på job i Københanvs-området. Jeg bliver derfor tit spurgt om det ikke er hårdt hvortil jeg som regel svarer at det først er hårdt, hvis jeg begynder at tænke på det som hårdt.

I trafikken er det også træls at vente på at det bliver grønt. Men har man eller anden fornemmelse af hvornår lyset skifter er det pludselig mindre hårdt. Det har man blandt andet lavet forsøg med i København, hvor mange fodgængerfelter angiver hvornår lyset skifter. 

Det er nogen af de virkninger Rory Sutherland talte om på TED i Athen:

Så den kontekst vi præsenterer ting i, har stor betydning for hvordan andre oplever dem!

Få ny viden om adfærd

Måske kan du også lide:

Gør det nemt!

Som ud måske ved, er en af mine kæpheste at vi skal gøre det nemt for vore kunder. Hvis vi gerne vil have dem til

Læs mere »

Denne side er flyttet!

Du kan følge Jens Balles blog på averagejoe.dk – her skriver han fortsat om adfærdsøkonomi, nudging, adfærdsdesign, adfærdsledelse, investorpsykologi og investering.

Skynd dig og komme med over til det nye! Der er også en podcast!