Mig mig mig

Group selfie

Er folk omkring dig selvcentrerede? De er nok ikke alene da 30-40%, af det vi siger, handler om os selv eller vore oplevelser. 30-40%!

Faktisk er vi sådan indrettede, at vi belønner når vi fortæller om os selv, viser forskning fra Harvard. Der er simpelthen aktivitet i belønningscentret i hjernen, når vi taler om os selv eller egne oplevelser. Vi udløser stoffet dopamin i hjernen og vi udløser mere af det, når vi ved andre lytter med på vores historier om os selv.

Det kan meget vel være en vigtig brik i forklaringen af de sociale mediers succes. På Facebook, Instagram, Twitter, SnapChat og sågar LinkedIN, er der masser af mulighed for selv-promovering. Dette kombineret med fornemmelsen af at "høre til" og FOMO (fear of missing out) kan være medvirkende til, hvorfor så mange af os har udviklet afhængighed af disse services.

LÆS OGSÅ: Unplugged med lille succes

Du kan læse mere om undersøgelsen fra Harvard her

Få ny viden om adfærd

Måske kan du også lide:

Gør det nemt!

Som ud måske ved, er en af mine kæpheste at vi skal gøre det nemt for vore kunder. Hvis vi gerne vil have dem til

Læs mere »

Denne side er flyttet!

Du kan følge Jens Balles blog på averagejoe.dk – her skriver han fortsat om adfærdsøkonomi, nudging, adfærdsdesign, adfærdsledelse, investorpsykologi og investering.

Skynd dig og komme med over til det nye! Der er også en podcast!