Hvordan får man kunder til at hæve færre penge i pengeautomater? Det har Dan Ariely et bud på og han ved også noget om studerende og pendlere.

Dan Ariely har lige været på konferencen Behavioral Exchange i London. Her talte han om hans nyeste forskning og han kom vidt omkring.

En interessant bemærkning, er at adfærdsforskningen kræver at vi løbende tester, for vore præferencer og omverden ændrer sig. Det kan få os til at ændre adfærd. Så når vi har fundet en løsning er vi ikke i mål. Det kan være anderledes i morgen.

Når Dan Ariely arbejder med at ændre vores adfærd, bruger han værktøjer fra to grupper:

  • Friction
  • Fuel

Friction handler om at, fjerne det der gør det vanskeligere ,at gøre det ønskede, mens fuel handler om at motivere os til at gøre det rigtige. Fuel er langt mere kompleks.

Du kan se hans tale her – den tager ca 45 min, hvorefter der er ca 20 min Q&A. Han taler blandt andet om:

  • Færre kontanter i omløb – pengeautomater
  • Få studerende til at komme til eksamen
  • Optimering af transport – bla pendlere
  • Tabsaversion
  • Forsøg med at få piger til at interessere sig for IT-studier
  • Øge skattebetalingerne
  • Kreditkort og Pain of Paying