Talent skal trænes

goldfish jumping out of the water

Det er mit indtryk at de fleste af os, godt kan se at det er forkert at have en sommerferie-kat. Altså en kat (helst killing) man tager til sig i sommerferien og som så forlades når ferien er slut. Det er synd for kattene er de fleste af os enige om. Men alligevel gør vi gerne det samme med mere eller mindre lovende talenter med behov for tv-eksponering sæson efter sæson.

Det er igen blevet efterår og dermed sæson for talentkonkurrencer. Konkurrencer hvor talenter skal vise deres kunnen på skærmen i en periode, hvor de oplever stjerne-status. Når projektørerne så er slukkede vender vi dem ryggen og er ligeglade. Nøjagtig ligesom en sommerferie-kat.

Øvelse gør mester

Problemet med sådanne talenter, er at det ikke er nok med talent. Det kræver nemlig også hårdt arbejde! Det beskriver Malcolm Gladwell i sin bog Outliers.

Via eksempler fra såvel sports- som erhvervsverdenen gennemgår han en række ”kendte talenter”. Talenter om hvem man også kan sige, at de trænede hårdt indenfor deres område. Bill Gates – Microsoft – brugte mange nætter på at programmere i en meget ung alder er et af hans eksempler. Han brugte helt sikkert mere end 10.000 timer inden han var klar til at introducere hans styreprogram.

10.000 timers er et magisk tal. Man siger at det er det antal timers øvelse det kræver, at blive blandt de bedste indenfor et felt! Det har tv’s talenter næppe – derfor hører vi aldrig fra dem igen.

Ros gør dig doven

Et andet problem er at, af at vide at man er dygtig bliver man doven. Det har flere undersøgelser påvist blandt andet Praise for Intelligence Can Undermine Children’s Motivation and Performance

Her undersøgte man skolebørn, der alle tog en test. Efter testen fik de en karakter og enten kommentaren ”sikke dygtig du er” eller ”sikke flot du har arbejdet”. Der er ikke umiddelbart stor forskel på kommentaren, alligevel fik det stor forskel på disse skolebørns performance efterfølgende.

Fik du anmærkningen ”sikke dygtig du er” ville du efterfølgende vælge lettere opgaver og performe dårligt.

Fik du anmærkningen ”sikke flot du har arbejdet” valgte man sværere opgaver og fik bedre performance.

Begge grupper løste også den første opgave igen, og denne gang performede gruppen med anmærkningen ”sikke dygtig du er” dårligere end første gang mens den anden gruppe løste opgaven bedre.

Du kan også vælge at høre et indlæg fra Rasmus Ankersen, forfatter og foredragsholder, om emnet her:

Du bør måske overveje dit ordvalg overfor dine børn? Ros deres indsats ikke deres evner!

Og måske burde vi allesammen overveje lødigheden i disse talent-shows. For vi risikerer jo snarere at de ikke udvikler sig end at de gør – jvfr. ovennævnte……

Du kan læse om den oprindelige undersøgelse her eller her.

Få ny viden om adfærd

Måske kan du også lide: