Det at have viden, er ikke ensbetydende med, at man kan bruge den viden til at ændre adfærd. Fordi man ved man skal vente på grøn mand i lyskrydset, sker det dagligt at mange (ind i mellem også dig?) krydser gaden uden at vente.

Når jeg holder foredrag, bliver jeg ofte spurgt om jeg så ikke sparer mange penge, når jeg nu ved så meget om de fejl vi begår. Og det må jeg desværre indrømme, at jeg ikke gør. For jeg er jo også bare en slags menneske, der også falder i, når jeg er forbruger.

Det – altså den problemstilling generelt og ikke min situation – har man også forsket i. Blandt andet Laurie R. Santos, der har døbt det: The G. I. Joe fallacy.

Navnet stammer fra en tegnefilm amerikanske børn kunne se i 1985-86. Hovedpersonen var en af Hasbros actionfigur, G.I. Joe, og alle disse film sluttede med en moralsk statement som lød:

Now I know! And knowing is half the battle

G.I. Joe, 1985-86

Viden kontrollerer ikke adfærd

Men fordi man ved, hvordan man bør gøre, er det ikke ensbetydende med, at man vil gøre det, når man står i situationen. Hør hvordan Laurie beskriver det her:

Tips du kan bruge

Så viden er ikke nok. Men med viden kan man i et opmærksomt øjeblik prøve at sikre, at man undgår nogle af fejlene. Med udgangspunkt i min egen ageren har jeg valgt at bruge disse værktøjer til gøre mig til en bedre forbruger:

  • Altid indkøbsseddel – hjælper med at holde fokus og undgå impulskøb
  • Altid kurv når jeg handler – der kan være mindre i kurven og den bliver hurtigt tung
  • Ingen reklamer på postkassen og ikke tilmeldt tilbudsmails
  • Et centralt placeret ur er altid 5 minutter foran – giver mig bedre tid om morgenen

Det er værktøjer jeg bruger i hverdagen. På samme måde kan man planlægge, hvordan man vil træffe beslutningen, hvis man skal træffe større beslutninger. Skal man købe et hus, kan man med fordel lave en kravspecifikation på forhånd. For ser man det rette hus, er det nemt at lade følelserne tage over, og så er det svært at tænke rationelt.

Kategorier: BlogForbrugHjernen