En dag jeg kom hjem fra arbejde, tilbød min søn mig en Coca Cola. "Det er i glasflaske" sagde han stolt. For han synes at Coke i glasflaske smager bedst. Personligt har jeg det anderledes. Jeg kan nemlig bedst lide cola i dåse. Indpakning burde ikke betyde noget, men det gør det!
Jeg har tidligere skrevet et par indlæg om vin og indpakning men det gælder også på andre områder.
http://hulemaendihabitter.dk/bluffer-vinkendere/
Coca Cola's farvebrøler
I 2011 lancerede Coca Cola en hvid dåse i forbindelse med en kampagne for isbjørne. Isbjørne har siden 1922 været en del af Coca Colas marekdsføringsunivers næsten uafbrudt. Isbjørne er jo som bekendt hvide, så man mente det var en god idé at vise støtten med en hvid Coca Cola dåse.
Det var kunderne dog ikke enige i. Kampagnen skulle have kørt i tre måneder, men allerede efter en måned var de røde dåser tilbage igen. Kunderne klagede nemlig over den hvide dåse – og mange mente at Coca Cola også havde ændret på smagen. Så efter en måned var de hvide dåser væk igen.
Der er noget om snakken, viser forskning Charles Spencer fra University of Oxford har lavet. Farven og emballage betyder noget for smagsoplevelsen. For eksempel er farven rød forbundet med sødlig smag mens kaffe smager af mere i en hvid kop end fra et klart glas.
Flere af klagerne gik netop på, at man mente smagen var anderledes. Der var dog ikke ændret på smagen eller opskriften overhovedet.
Man skulle tro Coca Cola var opmærksomme på betydningen af farver. Ifølge en professor på mit MBA-studie var det for eksempel i mange år forbudt at bære blåt (Pepsi's farve) på hovedkontoret i Atlanta. Men med denne kampagne-dåse svipsede det. Men mon ikke de også har gearet op på forskning i farvernes betydning for salget?
Det er ikke første gang Coca Cola har været i clinch med deres kunder. I 80'erne lancerede de en sødere udgave kaldet "The New Coke". En række blindtest viste nemlig at kunder foretrak Pepsi i lidt mere end halvdelen af gangene. Og det var en sødere udgave brugerne efterspurgte.
Det var en anden tid, hvor man endda kunne bruge Bill Cosby i en kampagne. Pepsi svarede hurtigt igen, med denne annonce som jeg husker meget klart (jeg boede i USA i 1985):
Men trods manglende sociale medier fik Coca Cola en masse klager over den nye smag og inden længe var den "klassiske cola" tilbage.
Her er en artikel om Charles Spencers arbejde med smagsoplevelser. Han har også skrevet en bog, The Perfect Meal, om emnet.