Min lokale Bilka har lige lavet om på deres hylder. Nu handler jeg der ikke så tit, men når man pludselig ikke kan finde brødet er det ret irriterende. Sådan er der mange der har det, vi er nemlig meget vanemennesker når vi handler.
Jeg har tidligere skrevet om vore forbrugsmønstre (se Bygget til at shoppe eller Hvorfor prøve noget nyt?) som det kan være ret interessant for udbydere af varer at kende til. Jeg tror de fleste er klar over at vores adfærd på netbutikker overvåges. Det gør butikkerne ikke for vores skyld men i høj grad for egen skyld. For kan de ændre butikkens udseende, måden vi skal klikke eller andet så det fører til mer-salg er det en ganske god ide.
Ifølge NY Times overvåger flere og flere fysiske butikker også vores adfærd for at optimere flowet og omsætningen. De omtaler blandt andet Københavns Lufthavn, hvor man har lavet forsøg med passagerers adfærd i lufthavnen. Se med her:
Det eneste positive ved ændringen i Bilka i Kolding er at det vist nok er for at skabe plads til en Starbucks!