Vi ser hvad vi kigger efter

De fleste af mine læsere kender sikkert Gorilla-eksperimentet – ellers kig lige med her (kender du eksperimentet, så kig med alligevel):

Tanken bag er såre simpel: Vi ser det vi vil se! Det fik du formentlig også illustreret ved lige at se videoen.

Men det er ikke kun os "almindelige dødelige" der falder for den slags. I et forsøg på Harvard Medical School’s Visual Attention Lab bad man en række radiologer kigge på billeder som dette:

Eksempel på billedeRadiologerne skulle identificere kræftknuder på billedet. Det var de gode til, men næsten ingen af dem (kun 17%) så den vinkende gorilla man havde indsat øverst til højre på det sidste billede.

At eksperter også agerer sådan, kan måske føre til at de på billedet kigger efter kræft knuder, men ikke ser andre mulige tegn på sygdom. 

Husk at bevare et "clean sheet" inden du skal vurdere ting. Ellers risikerer du at dine forventninger/ønsker/håb har betydning for din vurdering.

Du kan læse mere om undersøgelsen her.

 

Få ny viden om adfærd

Måske kan du også lide:

Gør det nemt!

Som ud måske ved, er en af mine kæpheste at vi skal gøre det nemt for vore kunder. Hvis vi gerne vil have dem til

Læs mere »

Denne side er flyttet!

Du kan følge Jens Balles blog på averagejoe.dk – her skriver han fortsat om adfærdsøkonomi, nudging, adfærdsdesign, adfærdsledelse, investorpsykologi og investering.

Skynd dig og komme med over til det nye! Der er også en podcast!