Hvis du har eller har haft små børn, kender du sikkert Byggemand Bob. Før enhver opgave spørger Byggemand Bob "Kan vi klare det?" hvortil hans team svarer "Ja vi kan!". Dette kan – måske lidt utilsigtet for Bob – være den mest rigtige måde at styrke sig til en opgave.
Positiv psykologi har været en del fremme og er meget anvendt i forskellige situationer. Coaches – kendte og ukendte såvel som dygtige og ubrugelige – bruger positiv psykologi i deres tilgang. Jeg har selv skrevet om emnet tidligere (se her) og mange undersøgelser indikerer at det virker.
Positiv psykologi handler blandt andet om ikke at tænke på mulige fiasko-scenarier. Man skal i stedet forestille sig sejren når det lykkes. Se drømmeslaget, der lander lige hvor det skal på golfbanen. Forestille sig at man gennemfører Copenhagen Maraton i den ønskede tid (her kræves dog også en bunke træning!).
Nu viser undersøgelser at det måske ikke er den bedste metode at sige til sig selv "Jeg kan". I stedet skal man – som Byggemand Bob – spørge sig selv "Kan jeg?".
Forskere har ved at se på to forskellige grupper forsøgt at undersøge, hvilken metode har den største effekt. Først skulle den ene gruppe sige til selv at de kunne udføre en opgave mens den anden gruppe skulle overveje om de kunne udføre en opgave. Den sidste gruppe opnåede de bedste resultater.
Dernæst skulle to forskellige grupper løse en simpel opgave. Først skulle de dog deltage i hver deres skriveopgave. Den ene gruppe skulle skrive en sætning der startede med ordene "Jeg kan.." mens den anden skulle skrive en sætning der startede med ordene "Kan jeg…" – altså en ubevidst påvirkning af hjernen. Igen klarede den anden gruppe sig bedst.
Forskellen er formentlig, at når du spørger dig selv om du kan, bygger du din egen motivation for, hvorfor du kan. Det påvirker dig og du får succes i større grad.
Så næste gang du skal løse en opgave, skal du måske sige "Kan jeg?" til dig selv i stedet for "Jeg kan". Det skulle øge din mulighed for succes. Tror du du kan det?
Kilde: Professor Dolores Albarracin, University of Illinois, Motivating Goal-Directed Behavior Through Introspective Self-Talk