Jeg skal da ha’ den nye

Det skorter ikke på angreb på producenter for at have gjort os til forbrugere, der hele tiden skal have nyt. Det har bl a været et af temaerne i Dem der gjorde os til forbrugere, som DR2 lige har vist. Men mange af os har ikke svært ved at hoppe med på bølgen. I hvert fald viser en undersøgelse at nogen af os, kan finde på at ødelægge VELFUNGERENDE grej for at kunne købe den nyeste.

Virgin har haft en reklame med temaet, men måske er der mere om det end det de humoristisk viser her:

Har vi en tendens til at ødelægge grej for at få den nyeste? Det satte nogle forskere sig for at undersøge. Men hvordan skal man undersøge en sådan situation? Man kan formentlig ikke spørge folk om de gør det eller observere om folk gør det op til lanceringer. 

Så i stedet lavede de et set-up, der kunne minde om virkeligheden. Sådan gør man tit, når man skal lave undersøgelser inden for dette felt. 

I et forsøg fik deltagerne ved starten en kop. Denne kop kunne de beholde efter eksperimentet. Derefter skulle de spille et spil Klodsmajor, med et lille twist. For deres nyerhvervede kop blev nemlig placeret på toppen af spillet, og hvis den faldt ned måtte de ikke gribe den. De fik samtidig penge per klods de fik fjernet fra tårnet. Nogen af deltagerne var i en upgrade-gruppe. De fik nemlig mulighed for at købe en ny og lidt finere kop til en fordelagtig pris.

Så begge grupper fik mulighed for en gratis kop i udgangssituationen. (Vi har det i øvrigt svært ved det der gratis – se f eks den her blog.) Men den ene gruppe fik mulighed for at opgradere til en bedre kop til en fordelagtig pris. Bør de to forskellige situationer udmønte sig i forskellig risikovillighed når de spiller Klodsmajor? Vel egentlig ikke.

Men der var forskel. For i den første gruppe faldt koppen kun ned fra spillet i 37% forsøgene. I den anden gruppe faldt den ned 61% af gangene! En markant forskel. Dermed indikerer forsøget at vi er mere skødesløse, når der er mulighed for en opgradering konkluderer forfatterne.

Men de forsøgte også at finde bevis for det i det virkelige liv. I en iPhone findes et IMEI-nummer og det kan man bruge til at anmelde, at man har mistet sin telefon, på IMEI Detective. Data fra siden viser en nedgang i anmeldelserne i forbindelse med lanceringer af en ny iPhone. Det indikerer at man måske ikke reelt har mistet sin telefon, da man ikke gider gøre en indsats for at finde den.

Den sidste undersøgelse kan måske også bekræftes af danske tal, hvor flere melder deres iPhone stjålet til forsikringsselskabet i forbindelse med lanceringen af nye modeller.

Du kan finde undersøgelsen fra Harvard Business School og University of Michigan her.

Få ny viden om adfærd

Måske kan du også lide:

Gør det nemt!

Som ud måske ved, er en af mine kæpheste at vi skal gøre det nemt for vore kunder. Hvis vi gerne vil have dem til

Læs mere »

Denne side er flyttet!

Du kan følge Jens Balles blog på averagejoe.dk – her skriver han fortsat om adfærdsøkonomi, nudging, adfærdsdesign, adfærdsledelse, investorpsykologi og investering.

Skynd dig og komme med over til det nye! Der er også en podcast!