Vi lader nemt omgivelserne styre vore beslutninger og handlinger. Det har Richard Thaler beskrevet i sin bog Nudge. I den beskriver han hvordan leverandører eller regeringer kan opnå et ønsket resultat, ved at “guide” kunden/brugeren i den rigtige retning. Et godt eksempel kunne være omkring organ-donation.
Som bekendt skal man i Danmark selv vælge om man vil donere organer. Det betyder at 4,25% har sagt ja til donation. I Sverige skal man i stedet sige hvis man IKKE vil donere. Derfor vil 85,9% donere i Sverige (se evt mere her).
Men man kan også “nudge” i forretnings-øje-med. I New Yorks taxier har de indført mulighed for betaling med kreditkort. Det er helt normalt at give drikkepenge i USA og disse ligger typisk på 10% i en NY-taxi. Men udviklerne af brugerfladen til betaling med kreditkort lavede tre valgmuligheder for drikkepenge: 20%, 25% eller 30%. Alternativt kan man selv beregne og indtaste det beløb man vil donere.
Disse tre knapper betyder nu at de gennemsnitlige drikkepenge er 22% – eller en stigning totalt for sektoren på 144 mio USD. (Se beregningen her)
Det er ikke rigtig et nudge, da det ikke er til brugerens fordel – læs mere om betingelserne for et nudge her.