Gratis kan de fleste lide

Gratis kan næsten få os til ikke at tænke os om. Også i beslutninger, hvor det at det er gratis ikke burde betyde så meget. Det kan være et værdifuldt værktøj, når man gerne vil sælge noget til andre.

Kunne du tænke dig en tatovering?

Ville dit svar være det samme, hvis jeg tilbød dig en gratis tatovering?

Rationelt bør dit svar ikke afhænge af prisen. En tatovering er en varig ændring og bør bero på andre beslutningskriterier end hvorvidt den er gratis. Alligevel sagde flere ja tak til en tatovering i et forsøg i New York. En natklub tilbød sine gæster en gratis tatovering og professor i adfærdsøkonomi, Dan Ariely, valgte at kigge nærmere på forsøget.

Det viste sig at hele 68 % af de fremmødte ikke ville have sagt ja til en tatovering, hvis den ikke var gratis.

Hør mere om gratis tatoveringer, sterilisation, muleposer og lakridspiber i denne video.

Få ny viden om adfærd

Måske kan du også lide:

Gør det nemt!

Som ud måske ved, er en af mine kæpheste at vi skal gøre det nemt for vore kunder. Hvis vi gerne vil have dem til

Læs mere »

Denne side er flyttet!

Du kan følge Jens Balles blog på averagejoe.dk – her skriver han fortsat om adfærdsøkonomi, nudging, adfærdsdesign, adfærdsledelse, investorpsykologi og investering.

Skynd dig og komme med over til det nye! Der er også en podcast!