Det er nemmere at bruge digitale penge

Sydbank har lavet en analyse af unges forhold til penge. Det har jeg blandt andet skrevet om her.

Mange oplever at det er nemmere at bruge penge, når man bruger kort (eller Mobilepay) end når man bruger kontanter. Det kaldes Pain of Paying, og det opleves ikke på samme måde, når man betaler med kort.

Det er næsten som om, at digitale penge ikke er virkelige. Det er bagsiden af medaljen ved det digitaliserede betalingssamfund

Jens Balle

Jeg har deltaget som ekspert i en artikel fra Sydbank på baggrund af unges brug af penge. Du kan læse artiklen her.

Lave dine egne benspænd

Et par gode råd til forbrugere, der har problemer med at lade være med at bruge penge, kunne være:

Butikker og webshops arbejder med at gøre det så nemt for os at bruge penge. I adfærdsdesign taler man om, at man kan bruge boost (= gøre det nemmere) eller friction (= gøre det svært), til at få forbrugerne til at købe mere. Som forbruger skal man så modarbejde disse, for at mindske forbruget og det vil de fire råd ovenfor hjælpe til med.

Har du lavet lignende benspænd for at mindske dit forbrug, hører jeg gerne fra dig. Skriv til mig på jens@averagejoe.dk.

Få ny viden om adfærd

Måske kan du også lide:

Gør det nemt!

Som ud måske ved, er en af mine kæpheste at vi skal gøre det nemt for vore kunder. Hvis vi gerne vil have dem til

Læs mere »

Denne side er flyttet!

Du kan følge Jens Balles blog på averagejoe.dk – her skriver han fortsat om adfærdsøkonomi, nudging, adfærdsdesign, adfærdsledelse, investorpsykologi og investering.

Skynd dig og komme med over til det nye! Der er også en podcast!