Bankfolk er et udskældt folkefærd for tiden. De er gået lige fra at være populære og afholdte til at være afskyede og udskældte – ikke mindst i medierne. Fra at være festens midtpunkt i de danske forsamlingshuse, golfklubber, sportshaller eller hvor folk ellers mødes. De skulle udtale sig om lånetyper, investeringsmuligheder og pensionsopsparinger. I dag får de blot skylden for hele nedturen, fyringer i nærtstående familie og dårlig rådgivning.
En stor del af kritikken er fuldt berettiget, men desværre skyder medier og folkemunde ofte med spredhagl frem for den mere præcise riffel. Der er brodne kar – også blandt bankrådgivere – som der er i mange andre brancher. Brodne kar findes i alle erhverv, men det gør jo ikke alle dårlige! Rigtig mange bankrådgivere rådgiver rent faktisk deres kunder og hjælper dem med deres finansielle problemstillinger. Og det gør de så godt at der faktisk findes rigtig mange tilfredse kunder!! Se f.eks. EPSI Danmarks årlige undersøgelse blandt kunder i pengeinstitutter: http://www.epsi-denmark.org/index.php?option=content&task=view&id=36
Vi har som mennesker en stor tillid til autoriteter, og vi har en tendens til at putte bankrådgivere i en kategori med stor autoritet. Jeg kender det fra mig selv. På trods af mere end 20 år i den finansielle sektor, sidder jeg med en hel særlig følelse når det er min økonomi, der skal på bordet. Man føler sig en anelse nøgen og lidt udsat. Sådan har rigtig mange det, desværre. Dialog om din privatøkonomi skal gerne være et mod- et medspil der giver dig den bedste løsning.
Hvis en banks ledelse fremelsker et miljø hvor der er fokus på salg frem for rådgivning og hvor hurtige resultater belønnes vil det være nemt at udnytte den autoritetsrolle man har som bankrådgiver. Det vil føre til en dårlig behandling af kunderne da en af de dybest liggende menneskelige egenskaber pludselig blander sig i rådgivningen. Det er naturligvis grådighed jeg tænker på her. Hvis man kan opnå en god placering i en salgsstatistik, bedre løn eller andel i en bonus, kan dette gå forud for den gode rådgivning. Heldigvis har mange banker forstået at holde fokus på rådgivningen frem for de kortsigtede løsninger, men desværre fylder de ikke så meget i mediebilledet.
Mange er tilfredse!
På trods af den megen negative omtale af banker og deres ansatte er det forbavsende få der reelt skifter bank – også i øjeblikket. Dette kan selvfølgelig skyldes at de fleste tænker “at der jo nok også nogle være banditter i de andre banker”. Eller det kan være fordi langt de fleste faktisk føler de får en god behandling og god rådgivning.
Er du en af dem der ikke er helt tilfreds med din pengeinstitut, kan jeg kun anbefale at du finder et andet. Aftal møde med 2-3 forskellige og lad din mavefornemmelse omkring den dialog I har, være afgørende. Lad ikke kun priserne være afgørende, da kemi og tillid er meget vigtigere i den relation. Det er slet ikke så svært at skifte bank som mange tror.
Hvis du derimod er en af de rigtig mange kunder, der faktisk er godt tilfreds med sin bankrådgiver, så husk at sige det til dem næste gang du møder dem. Tag en plade chokolade eller en buket blomster med og vis du sætter pris på din rådgiver! Det har de garanteret brug for i denne tid med meget negativ omtale af deres erhverv, besparelser, investeringsråd, der går anderledes end forventet, og øgede interne procedurer på grund af større fokus på kreditrisici som følge af nedgangen i den økonomiske aktivitet.
Denne blog er også bragt på borsen.dk: http://borsen.dk/blog/2149/8307/21813/Jens_Balle