Vi holder fast i pessimismen

Mange kommentarer om de finansielle markeder går i øjeblikket på, “der kommer nok et tilbagefald inden det kommer til at stige”. Det er meget naturligt, for når vi skal forudsige fremtiden, vægter vi ofte det, der lige er sket, hårdest i vores vurdering. Det betyder, at hvis det lige er gået godt, “er vi over-positive”, og hvis det lige er gået skidt, “er vi over-negative”.

I min berøring med kunder, investorer, analytikere, venner og bekendte synes jeg mange kommentarer i øjeblikket går på, “der kommer nok et tilbagefald, inden det kommer til at stige” eller “vi har nok ikke set det værste endnu”. Der er ikke rigtig nogen, der tør sige “ja sgu, nu er vi tilbage på sporet”. Denne forsigtige tilgang til tingene – en sund skepsis, kalder man det vist – er egentlig meget fornuftig, men desværre har vi en tendens til at glemme den, når det går godt…..

For mange år siden modtog jeg en fax om “Børshandlernes Psykologi”. Jeg synes billedet var sjovt og siden har jeg også fundet ud af, at det er meget sandt. Jeg har moderniseret mediet lidt og på dette link, kan du se en 2009-udgave af “Børshandlernes Psykologi”. Du kan se filen her: http://ispeak.dk/images/stories/videos/handler/index.html

Gennem tiden har jeg arbejdet med en række markeder og med en række forskellige mere eller mindre professionelle markedsdeltagere. Noget der i den forbindelse har slået mig er, at også de såkaldte professionelle reagerer på samme måde som mange andre. Hvad enten det er svinepriser og landmænd med en lang erfaring, eller om det er aktier og børsmæglere med en lang erfaring, er der en tendens til, at folk reagerer, som filen illustrerer.

Hvorfor hænger vi så fast i den negative stemning?

Det gør vi blandt andet fordi, vore hjerner vægter det der lige er sket hårdere i vores hukommelse. Derved kommer det til at fylde mere, når vi skal forudsige fremtiden. Du kender det sikkert fra dig selv. Møder man en politibetjent, når man kører bil, har vi ofte en tendens til at løfte foden og køre pænere lige bagefter. Jeg blev selv fotograferet i en fartkontrol i sidste uge og det har da lige skåret toppen af farten her efterfølgende.

Det virker på samme måde, når det går godt og når det går skidt. Vi forventer, at tingene fortsætter og at det bliver som i går.

En anden grund til, at vi har svært ved at blive positive, er at vi mangler den belønning, vi giver os selv, når det går godt. Dopamin er vores eget indbyggede narkotika, som vi belønner os selv med, når vi gør noget rigtigt. I et stigende marked gør man tit noget rigtigt og belønnes med stoffet dopamin. I et faldende marked er der længere mellem at man gør noget rigtigt og man belønnes ikke. Afsavn af dette stof påvirker psyken og det gør det sværere for os at tænke positivt.

Endelig er vi flokdyr. Vi vil hellere tage fejl sammen med de andre end at risikere at skille os ud. Sådan har det formentlig altid været. I hvert fald beskrev den franske økonom Jean Baptiste Say (1767 – 1832) markedet med sit “Isen er sikker” paradoks:

Kl. 10.00 En enkelt dreng på isen – forbipasserende tænker ”bare isen nu er sikker”

Kl. 11.30 Flere børn og voksne på isen – forbipasserende tænker ”jeg må vist hjem og hente skøjterne”

Kl. 13.00 Flere hundrede mennesker er på isen – alle tænker ”det er helt perfekt skøjtevejr i dag”

Kl. 15.00 Rygtet har nu nået byen ”det er perfekt skøjtevejr” og alle strømmer til søen. Også dem der ikke tidligere har skøjtet. Det er jo perfekt skøjtevejr og solen skinner…….

Det handler ikke om at stå på skøjter, men om hvordan vi som mennesker reagerer overfor ændringer. Skeptiske i starten, men når så flere hopper på vognen, er vi mere modtagelige.

Derfor er det så svært at få ændret stemningen i øjeblikket. Og når alt det er sagt, så er det jo heller ikke helt sikkert, at vi har set bunden. Måske skal vi lige have en tur mere ned……………………….

Denne blog er bragt som VIP-blog på borsen.dk: http://borsen.dk/blog/2149/8901/23798/Jens_Balle

 

Få ny viden om adfærd

Måske kan du også lide:

Gør det nemt!

Som ud måske ved, er en af mine kæpheste at vi skal gøre det nemt for vore kunder. Hvis vi gerne vil have dem til

Læs mere »

Denne side er flyttet!

Du kan følge Jens Balles blog på averagejoe.dk – her skriver han fortsat om adfærdsøkonomi, nudging, adfærdsdesign, adfærdsledelse, investorpsykologi og investering.

Skynd dig og komme med over til det nye! Der er også en podcast!