Børsen: Vi vil bedrages

Historien rummer talrige eksempler på bedrag for egen vindings skyld. Lige fra pyramidespil til mere sofistikerede bedrag som Enron og det hjemlige IT Factory. Seneste eksempel amerikanske Madoff Investment. Hvorfor bliver vi ved med at falde for den slags?

Et historisk bedrag har været med til at give navn til en type bedrag, der oftest kaldes Ponzi-bedrag. Ponzi fandt i 1920’erne en genial investeringsform. Køb af italienske ”post-kuponer” for en cent udløste 6 cents ved indløsning i USA. Tænk hvis man nu havde købt for 100 USD? Eller 1000 USD? Det var en god forrentning og inden længe havde Ponzis selskab The Security Exchange Company flere filialer og pengene strømmede ind. Man vurderer at Ponzi fik 1 mio. USD ind om ugen! Så længe det strømmede ind med penge var det ikke noget problem, for gamle investorers gevinster blev betalt med disse nye penge.

Ponzi blev opdaget og kom i fængsel. Langt de fleste investorers penge var tabte. Det er nogenlunde denne model Madoff Investment har benyttet.

Hvorfor falder vi i?

Der er flere grunde til at vi falder for den slags. En grund er grådighed – hvem vil ikke gerne have et godt afkast? En anden kan være gruppe-mentalitet – alle andre gør det og man vil vel ikke være den eneste der går glip af gevinsten?

Endelig har vi – desværre i denne sammenhæng – en meget stor tro på autoriteter. Man har over årene lavet en række kliniske forsøg på dette område og de peger på at vi – også uden videre bekræftelse – stoler på eksperten.

I et forsøg skulle en række forsøgspersoner udsætte en anden person for smerte. Forsøgspersonen blev placeret foran en knap med tre positioner. I et rum foran var placeret en anden ”forsøgsperson” man skulle udsætte for smerte. En forsøgsleder i kittel bad forsøgspersonen dreje knappen til første position. Dette udsatte – angiveligt – den anden person for smerte kunne man både høre og se. Denne smerte blev forøget ved de øvrige to niveauer på drejeknappen.
På trods af at man udsatte et andet menneske for stor smerte valgte en overraskende stor del at dreje knappen både til niveau II og III. For det bad forsøgslederen i kittel jo om at man gjorde.

Denne faktor gør at vi ofte tager udtalelser eller udsagn for gode varer BARE INDPAKNINGEN ER GOD. Det er derfor at vi – ofte uden tvivl – accepterer

Eksperter, der udtaler sig i medierne
Håndværkere, der forklarer omfanget af en reparation
Tandlægen, der skal ordne gebisset
Børnehavepædagogen, der mener at vores poder ikke er klar til skolen
Aktieanalytikeren, der er specialist på en branche
Direktøren, der har en stor vækst i omsætningen og fører sig frem med store armbevægelser

Hvis bare ekspert-skallen er intakt er vi næsten klar til at spise af hånden. Der er naturligvis forskel på troværdigheden af sådanne ekspertudsagn, idet nogle fag stort set ingen troværdighed har.

Så næste gang du får et tilbud der lyder for godt til at være sandt, tænk dig om! Der er sandsynlighed for at det ikke er sandt. Der findes nemlig ingen low-hanging-fruits!

Denne kommentar kan også læses på Børsen.dk – http://borsen.dk/blog/2149/3669/7959/Jens_Balle

Få ny viden om adfærd

Måske kan du også lide:

Gør det nemt!

Som ud måske ved, er en af mine kæpheste at vi skal gøre det nemt for vore kunder. Hvis vi gerne vil have dem til

Læs mere »

Denne side er flyttet!

Du kan følge Jens Balles blog på averagejoe.dk – her skriver han fortsat om adfærdsøkonomi, nudging, adfærdsdesign, adfærdsledelse, investorpsykologi og investering.

Skynd dig og komme med over til det nye! Der er også en podcast!