Kategorier
Adfærdsdesign Blog Nudge

Digitalisering kostede kassen

Digitaliseringen af den engelske vægtafgift har ført til nedgang i indtægterne på næsten 300 mio GBP. Bilejerne har nemlig mistet en god og synlig grund til at betale.

Har du bil husker du sikkert at betale din vægtafgift. Formentlig er den tilmeldt betalingsservice og hæves automatisk på din konto. For sådan gør vi med mange ting i Danmark, men det er ikke alle lande, der er lige så langt fremme med digitalisering og it.

I England fik man tidligere et brev om at betale sin vægtafgift på bilen. Så gik de fleste englændere ned på det lokale posthus, betalte og fik et lille stykke papir, de skulle sætte i forruden af bilen. Det kaldtes en cardisk og det er manglen af denne, mange mener er skyld i den store nedgang i indtægter.

Sådan havde systemet fungeret siden 1921. Men i 2014 mente man det var tid til en modernisering. Så nu får man en mail eller et brev, om at man skal forny sin vægtafgift online. Man skal så selv logge på og betale.

Og vigtigst af alt, får man ikke længere en cardisk!

Bilen får altså ikke et synligt bevis for at man HAR betalt sin vægtafgift. Hvis bilejere ikke betalte tidligere, kunne alle i nabolaget se, at det var en forældet cardisk, de havde i forruden.

Men det er ikke længere synligt.

Det har betydet at bilisterne ikke har indbetalt næsten 300 mio GBP i perioden 2014 – 2019. Der er naturligvis også sket en kraftig stigning i bødeindtægter og gebyrer fra bilejere, der ikke har betalt afgiften, men det står slet ikke mål med nedgangen i indtægterne.

Det er vigtigt at tænke scenarier igennem og også overveje eventuelle følgevirkninger, før man laver ændringer. For måske betalte bilisterne ikke kun fordi man skal, men også fordi, hvis de ikke gjorde, kunne alle andre se det.