Giv og du skal modtage

GIV OG DU SKAL MODTAGENogle gange på restauranter får man et bolche i forbindelse med regningen. Sydpå får man tit lidt frugt eller måske endda en drink, når måltidet er slut og man venter på regningen. Har du nogensinde undret dig over, hvorfor de gør det?

Jeg har netop været i Istanbul og på næsten alle restauranter fik vi et par bolcher, når de kom med regningen. Det er ikke kun for at være flinke de gør det, det kan faktisk være en rigtig god forretning.

For når vi får noget af andre, føler vi ofte en forpligtelse til at give tilbage. Det er det de spiller på. Hvis de giver dig noget omkring betalingen vil du føle dig forpligtet til at give noget tilbage. Og det kan betale sig:

  • I tests har et enkelt mintbolche øget drikkepengene med 3 %.
  • To mintbolcher fik drikkepengene til at stige med 14 %.
  • Tre mintbolcher kan, hvis de afleveres korrekt, få drikkepengene til at stige med 24 %.

Et simpelt trick, men alligevel mere charmerende end det de brugte i taxaer i New York. Det havde dog også stor effekt.

Hør Dr. Robert B. Cialdini og hans folk beskrive effekten at give for at få og få fem andre bud, der kan øge dine resultater.

Problemet med dette – og måske også med andre forsøg med “nudge” – er at når alle gør det, kan vi gennemskue det. Og så betaler vi ikke mere på grund af et par bolcher. Der skal mere til!

Få ny viden om adfærd

Måske kan du også lide:

Gør det nemt!

Som ud måske ved, er en af mine kæpheste at vi skal gøre det nemt for vore kunder. Hvis vi gerne vil have dem til

Læs mere »

Denne side er flyttet!

Du kan følge Jens Balles blog på averagejoe.dk – her skriver han fortsat om adfærdsøkonomi, nudging, adfærdsdesign, adfærdsledelse, investorpsykologi og investering.

Skynd dig og komme med over til det nye! Der er også en podcast!