Hvis du har problemer med at få dine børn til at spise grøntsager, er du ikke alene. Det er for eksempel også en udfordring i Belgien, hvor kun ca 5 % af børnene får spist den anbefalede mængde grøntsager.

Dette – og ønsket om generel markedsføring – fik den belgiske supermarkedskæde Delhaize til at tænke nyt.

Magiske grøntsager

Nogle gange kan lidt nytænkning skabe gode resultater. Det er ikke mange navne på grøntsager, der er særlig tiltalende for børn. Bare tænk på broccoli eller blomkål.

Så under overskriften “magiske grøntsager” ændrede man navnene på 12 grøntsager. De nye navne fandt skolebørn på og navneændringen blev gennemført hele vejen rundt. Ikke bare på skiltene i deres butikker, men også på emballagen og i den tekst, der fremgik af kundernes bon.

Nogle af de nye navne:

Tomater -> klovnenæser
Auberginer -> indianerkanoer
Gulerødder -> gule raketter
Squash -> troldebat

Ifølge oplysninger fra Delhaize solgte de 150 % flere grøntsager i løbet af de første to uger og mere end 2 mio grøntsager endte ude i de små hjem.

Forstår din målgruppe jeres produktnavne? Eller måske kan du lære noget af Delhaizes ide med at skifte navn på produkter?

Professionelle kalder for eksempel en vandhane for et armatur. Derfor er det vigtigt at huske at lave SEO på både vandhane og armatur, hvis du vil sælge vvs på nettet.

(via Contagious)