Har du et kampagne-depot?

Fra tid til anden er der fokus på specielle investeringstemaer. Temaer der ofte omtales i medierne og som hurtigt fører til nye produkter fra forskellige udbydere af finansielle produkter.  Efter ”finans-krisen” er der nu igen fokus på nye muligheder og nye produkter hos udbydere, hvor især klima er et varmt emne i øjeblikket.

Den finansielle branche har – specielt i forbindelse med finanskrisen – fået skældud for at have været meget kreativ omkring kreeringen af nye produkter. Kigger man lidt mere nøgternt på det, er vi i virkeligheden ikke så kreative – ofte er det bare genbrug af andres ideer, der præger billedet.

Ofte kommer der fokus på specielle investeringstemaer, og efterfølgende udbyder vi finansielle udbydere forskellige produkter indenfor dette tema. For et par år siden var der fokus på tyske aktier i forbindelse med VM i fodbold og nogle år før var det IT-aktier, der var den bedste investering. Desværre er det ikke hver gang, at disse temaer reelt går hen og bliver gode investeringer…….

I øjeblikket er klima ”det nye sort” inden for investeringer. Et emne der er meget oppe i tiden og et emne der også kan lyde som et godt investeringstema (på et tidspunkt?). Flere investeringsforeninger har allerede tilbudt klima som investeringsmulighed – desværre også med negative opfølgninger i medierne på grund af forskellige opfattelse af ordet ”klima”.

Men hvorfor falder vi for disse temaer? Med vi mener jeg både os i den finansielle branche og kunderne. Det kan der være en række gode grunde til. Et par af dem er:

Fokus i nyhederne

Der er ofte tale om en nyhed, der alligevel har mediernes bevågenhed. Ofte beskrevet som en positiv nyhed og det betyder, at vi som forbrugere har en hvis genkendelighed omkring temaet. Det at emnet er kendt og berørt, gør det nemmere og mere troværdigt!

Andre gør det

Lemminge-effekten er en af de store synder, når vi skal tage beslutninger. Vi tror, at fordi andre gør det, må det være rigtigt, og vi vil egentlig hellere gøre noget forkert sammen med mange andre, end at risikere at være den eneste, der ikke er hoppet med på ideen. Hvide biler er de mest sælgende, læste jeg forleden. Det er et godt eksempel på lemminge-effekten, men det gør dem vel ikke lettere at holde rene?

God historie – kommunikerbar

Når man kan kombinere flere temaer og fokus-områder, bliver det ofte til en god historie. Der er megen fokus på klima i øjeblikket og derfor er det et nemt tema at formidle. Samtidig er der også mulighed for en god samvittighed, fordi der investeres i klima.

Efter klima-temaet kunne man måske forestille sig, at der kommer et Sydafrika-tema – de skal jo have VM i fodbold. Derefter er der mulighed for endnu et OL-tema, hvor man skal investere i Latinamerika

Det kan også være specifikke produkter, der kan være temaer. Et eksempel på dette er hedge-fonde, der for nogle år siden blev udlagt som ”guds gave til investorerne”, da risikoen var begrænset og mulighederne ubegrænsede. I dag ved vi, det ikke helt er tilfældet.

Jeg tror, man skal passe meget på disse ”flavour of the month”-investeringer. Man skal huske de gamle dyder, som man jo blandt andet finder i Prædikernes Bog kapitel 11:

  • Spred dine varer på syv eller otte handler; for du ved ikke, hvilke ulykker der kan ske undervejs.
  • Den, der venter på vind og gunstigt vejr, får hverken sået eller høstet.
  • Så din udsæd tidligt og silde; for du har ingen garanti for, at det hele vil klare sig lige godt.

Det må være verdens ældste investeringsråd – og det holder stadig vand i det det 21. århundrede! Bare fordi klima er in i øjeblikket, skal man ikke lægge alle sine æg i den kurv!!

Denne blog er også bragt på borsen.dk som en VIP-blog – se den evt. her: http://borsen.dk/blog/2149/Jens_Balle

Få ny viden om adfærd

Måske kan du også lide: