Hjernen vil være online

Vores hjerner er fra naturens hånd opbygget til at søge ny information. For ny information er med til at sikre at vi kan overleve. Derfor er det nemt for os at blive afhængig af informationsuniverset på internettet – vores hjerne belønner os faktisk for at finde ny viden.

Du kender det sikkert godt. Du sidder i en situation og pludselig opstår en ubændig interesse til lige at tjekke Facebook. Eller Twitter. Eller et eller andet site på nettet du finder glæde ved. Lysten kan trickes af mange ting – blandt andet også af at andre tjekker deres mobil eller lignende – men dybest set er det formentlig vores hjerne der tricker os.

Det er en af de teorier Nicholas Carr arbejder med i hans bog The Shallows What the Internet Is Doing to Our Brains. Hør ham forklare det her:

(Via http://laurajul.dk)

Som faste læsere vil vide, har jeg de sidste par år forsøgt mig med at være off-line i nogle perioder. Jeg vil selvfølgelig ikke indrømme det, men der kan næsten forekomme abstinens-lignende symptomer når jeg prøver det. Min hjerne siger til mig "måske er der kommet nyt?", for jeg har altså også vænnet den til at følge med i nyheder gennem de sidste +25 år i den finansielle sektor. Men samtidig kan jeg også mærke at det giver mere ro "på bagklappen" – jeg kan bedre fokusere.

Så i den kommende weekend går turen igen til Skagen og en weekend off-line. Denne gang har jeg smug-trænet lidt og droslet voldsomt ned for Facebook de sidste par uger. Der sker alligevel aldrig noget derinde…..

Få ny viden om adfærd

Måske kan du også lide:

Gør det nemt!

Som ud måske ved, er en af mine kæpheste at vi skal gøre det nemt for vore kunder. Hvis vi gerne vil have dem til

Læs mere »

Denne side er flyttet!

Du kan følge Jens Balles blog på averagejoe.dk – her skriver han fortsat om adfærdsøkonomi, nudging, adfærdsdesign, adfærdsledelse, investorpsykologi og investering.

Skynd dig og komme med over til det nye! Der er også en podcast!