Hvorfor prøve noget nyt?

kreditkortMan kan finde mange oplysninger i kreditkortoplysninger. F eks har SKAT fundet frem til en række sager mod mulige skattesnydere via kreditkortbetalinger. På Universidad Carlos III i Madrid har de dog anvendt lignende data mere fredeligt. For hvordan er vi egentlig som forbrugere – er der specielle mønstre vi følger?

Der bruges mange ressourcer på at finde ud af hvordan vi agerer som forbrugere – se for eksempel Bygget til at shoppe om hvordan man skal indrette butikker. Nu har en gruppe i Madrid kigget på flere hundede tusinde kreditkort-transaktioner fra mere end 50 mio. konti i både Europa og USA. Formålet var at søge at forudse hvor vi vil forbruge fremadrettet.

Analysen viser at vi har tendens til at besøge de samme butikker igen og igen. Og vi bruger penge de samme steder. Samtidig er det rimeligt forudsigeligt i overordnede termer. Man kan ikke forudsige, hvilken butik man vil gå i baseret på nuværende placering men man kan forudsige hvor man vil handle indenfor den næste måneds tid.

Jeg kender det godt fra mig selv – jeg har i høj grad også mine "stam-butikker". Jeg ved hvor varene står. Jeg ved hvilken stil de fører. I nogen butikker kender personalet mig og kan give mig målrettet service.

Læs abstrakt fra analysen her eller find en dybere forklaring her.

Få ny viden om adfærd

Måske kan du også lide:

Gør det nemt!

Som ud måske ved, er en af mine kæpheste at vi skal gøre det nemt for vore kunder. Hvis vi gerne vil have dem til

Læs mere »

Denne side er flyttet!

Du kan følge Jens Balles blog på averagejoe.dk – her skriver han fortsat om adfærdsøkonomi, nudging, adfærdsdesign, adfærdsledelse, investorpsykologi og investering.

Skynd dig og komme med over til det nye! Der er også en podcast!