Hvornår skal man trække stikket?

SUNK COST

For tiden er SKAT i medierne med deres IT-system, der ikke helt lever op til forventningerne. Angiveligt skulle ledelsen være blevet advaret om systemets udfordringer kort før lancering. Alligevel kørte man videre.

Det er ikke første gang vi hører om en sådan sag og det vil heller ikke være den sidste gang. Flere faktorer kan spille ind på en sådan beslutning om at køre videre, men væsemtlig er nok, at vi generelt har svært ved at konstatere tab.

Lad os sammenligne det med en anden situation, der er mere jordnært end køb af et IT-system til opkrævning af skattegæld. Har du nogen sinde været i biografen og tidligt i filmen tænkt “Det er en dårlig film” men alligevel blevet siddende hele filmen? Eller til en dårlig koncert, men alligevel blevet til hele koncerten?

Det kan de fleste nikke genkendende til og det skyldes noget man kalder sunk cost fejlslutningen. Vi har jo betalt for billetten (eller udviklingen af IT-systemet) så vi bliver for ikke at tabe disse penge. Men det fører faktisk til et støre tab. For udover at tabe entreudgiften taber vi også den tid, vi bruger på den dårlige koncert/biograffilm. Eller man lancerer et IT-system, der ikke kan opkræve skattegæld.

Er man selv involveret i et projekt er det endnu sværere at holde hovedet koldt og nøgternt vurdere situationen. Det skyldes blandt andet IKEA-effekten, hvor man bliver forelsket i produkter, man selv har været med til at samle. Sådan kan det også være med projekter man er involveret i.

Som Kenny Rogers sang det på The Gambler, skal man vide, hvornår man skal trække sig ud af spillet. Men det er svært at gøre når man sidder i spillet. Som et af mine favorit ordsprog går:

Det er dumt at hænge med hovedet når man står i lort til halsen

Derfor handler det om at lave en strategi FØR man går i gang! Når først processen er i gang er det svært at holde hovedet koldt.

Så gør som Kenny Rogers synger. Definer din strategi FØR du går i gang så du ved hvornår du skal trække dig ud – hør det evt her:

https://youtu.be/Jj4nJ1YEAp4

Få ny viden om adfærd

Måske kan du også lide:

Gør det nemt!

Som ud måske ved, er en af mine kæpheste at vi skal gøre det nemt for vore kunder. Hvis vi gerne vil have dem til

Læs mere »

Denne side er flyttet!

Du kan følge Jens Balles blog på averagejoe.dk – her skriver han fortsat om adfærdsøkonomi, nudging, adfærdsdesign, adfærdsledelse, investorpsykologi og investering.

Skynd dig og komme med over til det nye! Der er også en podcast!