If you can see it you can make it

golflilleMange sportsudøvere fortæller at de visualiserer deres resultater og at dette har en effekt. Det kan også have en effekt på andre grupper – også uden at de er vidende om det, viser en ny undersøgelse.

Hvis du spiller golf, kender du måske et “svært hul”. Enten med vand foran, som du altid rammer i. Eller med hvide pæle i den ene side, som du altid lander udenfor. Hvorfor er det sådan? Måske fordi du – som jeg – lige før du skal slå tænker “Bare den nu ikke rammer i vandet/out of bounds”. Og så gør bolden det.

Kan det virkelig passe at der er sådan en sammenhæng? At fordi det sidste du tænkte på, var fejlslaget, så er det det du slår? En ny amerikansk undersøgelse indikerer at der kan være noget om snakken.

To amerikanske forskere – Dr Keith Ciani og Dr Ken Sheldon fra University of Missouri, USA  – har undersøgt effekten af at udsætte studerende ubevidst for de to yderpunkter i den amerikanske karakter-skala.

En gruppe blev delt i to i forbindelse med en test. Halvdelen fik en test med benævnelsen “Test Bank ID: A” og den anden halvdel “Test Bank ID: F”. A er den bedste karakter i USA mens F er karakteren for ikke bestået. Ville dette mon have en effekt?

Det havde det viste undersøgelsen. Gruppen, der tog testen med benævnelsen A, fik væsentlig bedre karakterer end gruppen der tog F-testen. Et nyt forsøg måtte foretages, hvor en tredie gruppe fik en test med benævnelsen “Test BankID: J” – et bogstav der intet har med karakterer i USA at gøre. Dette for at teste om det blot var forskellen mellem de to bogstavers placering i alfabetet der kunne have en påvirkning.

Det var det ikke. Testen viste at gruppen med A igen klarede sig bedst, mens gruppen med J var næstbedst. F-gruppen lod sig igen – ubevidst – trække ned af tilstedeværelsen af F på deres test.

Hvad kan vi så bruge det til? Måske til at søge at skabe mere positive tanker om din egen, din ægtefælles, dine børns eller dine kolleger/venners performance. Drop de danske ironiske negativt ladede kommentarer og fokuser i stedet på noget positivt.

Lad være med at tænke på vandet eller out of bounds næste gang du står på førnævnte tee-sted. Forestil dig i stedet at bolden lander lige der hvor du gerne vil – så du er klar til et perfekt andet-slag!

For “If you can see it, you can make it!”

Undersøgelsen er bragt i British Journal of Educational Psychology i marts måned, og er blandt andet blevet omtalt her:

http://www.sciencedaily.com/releases/2010/03/100308203306.htm

http://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=114369

http://www.world-science.net/othernews/100309_scores.htm

Få ny viden om adfærd

Måske kan du også lide:

Gør det nemt!

Som ud måske ved, er en af mine kæpheste at vi skal gøre det nemt for vore kunder. Hvis vi gerne vil have dem til

Læs mere »

Denne side er flyttet!

Du kan følge Jens Balles blog på averagejoe.dk – her skriver han fortsat om adfærdsøkonomi, nudging, adfærdsdesign, adfærdsledelse, investorpsykologi og investering.

Skynd dig og komme med over til det nye! Der er også en podcast!