Kvinder er mere ærlige i deres CV og de søger ikke jobs, med mindre de har de ønskede kvalifikationer. Den myte har jeg hørt mange gange, og den bekræftes af HR-personale i en dansk undersøgelse.
Konsulenthuset Ballisager udgiver en gang årligt Rekrutteringsanalysen. Her kan man blive klogere på det danske arbejdsmarked via de spørgsmål de stiller til arbejdsgivere. I år har 934 virksomheder deltaget i undersøgelsen og Ballisager har blandt andet spurgt ind til virksomhedernes oplevelse af mænd og kvinders ageren i ansøgninger.
Forskel på kønnene
Når jeg holder foredrag beskriver jeg tit resultaterne fra forskning i investoreres ageren hos en netbroker under titlen Boys will be boys: Gender, Overconfidence, and Common Stock Investment.
Den viser at vi mænd handler mere, når de investerer. Det er ikke nødvendigvis godt, hvilket bekræftes i rapporten, da investorerne med høj omsætning fik lavere afkast.
Den øgede omsætning kan formentlig skyldes mænds tilbøjelighed til at overdrive egne evner. Faktisk gør kvinder det også – bare ikke så meget som mænd.
Det kan man også opleve på andre områder en investering – for eksempel når det kommer til jobansøgere.
Når mænd og kvinder ser et jobopslag tænker vi forskelligt. Kvinder tror ofte at de skal kunne alle de kvalifikationskrav, en annonce lister. Mænd går mindre op i det.
Men are confident about their ability at 60%, but women don’t feel confident until they’ve checked off each item on the list.
Forbes artikel
Kvinder overdriver sjældnere
Det bekræftes i dette års undersøgelse fra Ballisager. De spørger HR-folk i virksomheder om en række forhold i rekrutteringsfasen, og denne gang har de også bedt dem vurdere kvindelige og mandlige ansøgere. Her mener deltagerne nemlig
- at kvindelige ansøgere generelt er mere ærlige (25 %) end mandlige ansøgere (2 %)
- at kvindelige ansøgere generelt er bedre til at skrive CV’er (26 %) og ansøgninger (3 %)
- at mænd (38 %) oftere end kvinder (13 %) søger en stilling uden nødvendigvis at have de efterspurgte kvalifikationer
Nu er der tale om deltagernes observationer, så det er jo ikke sikkert at det forholder sig 100 % sådan. De kan være farvede af deres egne forventninger – for vi har det med at se det vi gerne vil se.
Men der er noget om snakken og måske skal virksomheder ændre lidt på f eks annoncer for at gøre det lettere for kvinder at søge stillinger.
I denne podcast slår Nurit Nobel på tromme for, at jobopslag skal udfærdiges anderledes for at lokke (flere) kvinder til at søge. Der skal f eks ikke være en liste med kvalifikationskrav.