Pain of paying

money financial risk

Nu er jeg jo jyde, så jeg kender jo alt til “the pain of paying”, men det findes også internationalt. Og det er ikke ligegyldigt hvordan vi betaler. F eks er det nemmere, at betale med betalingskort end med kontanter.

Vi har en tendens til at fokusere på det rationelle valg – det valg der er det mest økonomisk effektive. Det er det forbrugerrådet og Dansk Aktionær Forening fokuserer på, når de fokuserer på finansiel rådgivning for eksempel. Men alle vore valg indeholder også en lang række irrationelle beslutninger, beslutninger der ofte er følelsesladede, men som har stor betydning for os. Ofte går den irrationelle del af valget direkte imod det rationelle, men de følelsesmæssige kvaliteter betyder mere for os.

Rationelt bør det være det samme at betale med Dankort eller med kontanter. Alligevel vil det, for de fleste, føles værre at betale med kontanter.

Hør Dan Ariely fra Duke University fortælle om konceptet “The Pain of Paying” her:

Få ny viden om adfærd

Måske kan du også lide:

Gør det nemt!

Som ud måske ved, er en af mine kæpheste at vi skal gøre det nemt for vore kunder. Hvis vi gerne vil have dem til

Læs mere »

Denne side er flyttet!

Du kan følge Jens Balles blog på averagejoe.dk – her skriver han fortsat om adfærdsøkonomi, nudging, adfærdsdesign, adfærdsledelse, investorpsykologi og investering.

Skynd dig og komme med over til det nye! Der er også en podcast!