Så er det igen tid til den amerikanske shopping-tradition: Black Friday. En ‘højtid’ der har bredt sig som en steppebrand. En enkelt dag med gode tilbud og fokus på shop amok!
I USA er fredagen efter Thanksgiving den helt store shopping day. Butikkerne kører med lave priser og har ofte en række knaldtilbud for at lokke kunder til. Det kan dog også gå galt som dette klip viser:
Faktisk er 12 døde under Black Friday og i 2015 blev der gennemført 43 transaktioner i sekundet i USA. Se flere vilde fakta i en infografik hos katoni.dk. Så galt er det vist ikke gået i shoppinglivet i Danmark endnu, selvom Tom Andkjær var ved at blive overhalet i køen til FONA’s ophørsudsalg i Kolding storscenter.
Vilde med tilbud
Vi er vilde med tilbud og især, hvis noget er gratis, kan vi have svært ved at bevare hovedet koldt. Det skrev jeg om tidligere på året, hvor jeg fik et – næsten – uimodståeligt tilbud fra Lomax.
Men vi vil også så nødig gå glip af noget, så hvis man kombinerer en god pris med et begrænset antal, rammer man os hårdt.
Kun fem per kunde
I forbindelse med tilbud ser man ofte et maks antal per kunde. Det har vist sig at en sådan begrænsning får kunder til at købe mere. Måske er det maks-tallet, der bliver et ankerpunkt eller også får vi tilbuddet valideret via begrænsningen. Vi tænker måske ‘når man kun må købe X styk må det virkelig være et godt tilbud’.
Det kan du læse mere om her.
Begrænset tilbud
Men netop begrænsningen af et tilbud som man ser med Black friday, er formentlig meget betydende for de stærke reaktioner til Black Friday i USA. Det har Kelly Goldsmith fra Northwestern University forsket i.
When people see the world as running out of anything, the research shows it makes them crazy selfish
Hvis noget er begrænset får det os automatisk til at tænke ‘det må være værdifuldt’. Tænk bare på diamanter eller guld. Det får os derfor til at agere egoistisk, for at sikre at det er os, der får fat i de knappe varer.
Man kalder det FOMO – Fear Of Missing Out. Vi bliver simpelthen bange for, at gå glip af noget. Tænk hvis tilbuddet aldrig kommer igen?
Det forklarer jo meget godt reaktionen i videoen ovenfor.
Så pas på hvis du bevæger dig ud i butikkerne på Black Friday.
Du kan finde rapporten, der kigger nærmere på knaphedseffekt på shoppere, her.