Psykologien i urolige markeder

Jeg bidrager fra tid til anden med input fra adfærdsøkonomien i diverse artikler. Primært omkring investeringer, hvilket jo også er min faglige baggrund. Senest har jeg udtalt mig til Nordea Invests magasin, som også bringes på JyllandsPosten. De valgte at sætte fokus på de urolige markeder vi har oplevet i starten af 2018 og jeg sagde blandt andet:

“Uanset, om man er privat eller professionel investor, er der i høj grad følelser i markedet. Alle sigter efter at købe billigt og sælge dyrt, så de kan tjene penge. Men følelser får os ofte til at gøre det modsatte. Selv om vi bliver glade for en gevinst, så er udslaget på følelsesbarometeret dobbelt så stort, når vi taber, og det påvirker den måde, vi agerer på.”

Psykologien i markedet er meget vigtig og den påvirker os uden vi lægger mærke til det. De kan være svært at kvantificere, men det kan illustreres via denne graf, som også kan findes i Hulemænd i habitter.

I artiklen vises en mere raffineret udgave, som også kan findes i Hulemænd i habitter.

Mine råd om markeder står ikke alene idet Nordeas investeringsstrateg Andreas Østerheden, også udtaler sig. Og hvad siger vi så? Ja det kan du læse her.

Få en kommentar

Jeg har tidligere bidrag med ekspert-viden til aviser og kundemagasiner fra en række finansielle udbydere. Mangler du input om adfærdsøkonomi kan jeg kontaktes her.

Jeg har blandt andet medvirket her:

Og i maj måned skal jeg holde et foredrag for kunderne i et fondsmæglerselskab, der også forærer kunderne et eksemplar af min bog.

Ring på 30248403, hvis du vil høre om mulighederne for at få et indlæg om Hulemænd i habitter på den ene eller den anden måde. Eller send mig en mail.