Tid til forandring? Happy New Year! (opdateret)

Cirka halvdelen af danskerne har Nytårsforsæt klar til igangsættelse på onsdag. Eller måske torsdag. Det er sjældent nogen siger "Næste år vil jeg altså begynde at ryge" eller "Næste år vil jeg altså tage meget på". Dårlige vaner har det med at komme af sig selv og så må vi bagefter bøvle med at slippe af med dem. Og om lidt er det høj-sæson for dårlig samvittighed og overfyldte motionscentre. Måske kan du finde råd, inspiration eller hjælp i nogle af årets blogs? Vi har været langt omkring omkring vaner og manglende forandring.

Det er svært at ændre vaner. Nogle fødevarer er det meget svært at holde sig fra – Oreos har eksempelvis samme effekt i hjernen som kokain – andre gange snyder vores øjne os, så vi "kommer til" at tage for store portioner. Dan Ariely ved noget om os og han kom ind på emnet til afgangseleverne på University of North Carolina hvor han forklarer om en række af de fejl vi gør og hvorfor det er så svært for os at blive "bedre". For det er meget nemmere at starte i morgen! Det falder os nemt at "vente til i morgen" i stedet for at tage fat i dag

Skal man have succes med at ændre vaner skal man ændre lidt ad gangen og så skal man have nogle "reminders" arrangeret, så man mindes om at man er i gang med at ændre vaner. Ellers glemmer man det og falder i de gamle vaner. 

Her er et par tips:

Skal du i gang med motion, kan det være en god ide at binde noget økonmisk op på det. En amerikansk service opkræver et gebyr hvis du ikke dukker op til træning. Alternativt kan du lave en aftale med en god ven – husk beløbet skal være noget du kan mærke!

Er du for meget online og for lidt nærværende har du også en stor opgave foran dig. For hjernen trickes af at være online og følge med. Igen er det vigtigt at lave forhindringer for den uønskede adfærd for at få succes. Slet app til Facebook hvis det er den, der stjæler din tid. 

Skal du spare penge skal du måske ændre nogle vaner omkring din betaling. Undersøgelser har nemlig vist at "det gør mere ondt" at betale med kontanter end med dankort. Jeg kører en kontant-periode for tiden og det har en positiv indvirkning på mit forbrug! Derudover er det også vigtigt at få sovet ordentligt! For manglende søvn fører til øget shopping!

Har I udfordringer omkring fordelingen af de huslige pligter, bør I måske være opmærksomme på den undersøgelse, der har vist at huslige mænd får mindre sex.

Måske kan du også finde lidt inspiration hos hende her. Hun har i 2013 levet af mad fra Starbucks (eller lignende). Desværre fortæller historien ikke så meget om hvilken effekt det har haft på hendes fysik. Det lader til hun har et mål for hvert år – i år skal hun dyrke en masse sport

Tak for i år – hav et godt nytår!!

Jens Balle

Få ny viden om adfærd

Måske kan du også lide: