Arv eller miljø er noget man ofte har diskuteret. Er det gener eller opvækst der får en til at gøre som man gør. Indenfor evolutionspsykologien har man selvsagt stor tiltro til at gener har stor betydning og en svensk undersøgelse af tvillinger indikerer måske at det er rigtigt. Indenfor økonomi tror man – stadig? – på at mennesker er rationelle. Måske endda at vi er økonomisk rationelle, hvilket betyder at vi gør det der er det økonomisk optimale for dig. Det ville være rart, men desværre er der talrige eksempler på det modsatte. Arv eller miljø er noget man ofte har diskuteret. Er det gener eller opvækst der får en til at gøre som man gør. Indenfor evolutionspsykologien har man selvsagt stor tiltro til at gener har stor betydning og en svensk undersøgelse af tvillinger indikerer måske at det er rigtigt. Indenfor økonomi tror man – stadig? – på at mennesker er rationelle. Måske endda at vi er økonomisk rationelle, hvilket betyder at vi gør det der er det økonomisk optimale for dig. Det ville være rart, men desværre er der talrige eksempler på det modsatte. Hvad driver os så når vi skal investere. Hvad gør at vi vælger at tage risiko? Eller ikke at tage risiko? Er det arv eller miljø? Gener eller opvækst? Det har en svensk undersøgelse valgt at kigge nærmere på. I Sverige har de – som du sikkert ved – rigtig mange formueoplysninger om den enkelte og de er tilmed tilgængelige. Disse data har Stephan Siegel fra Arizona State University og Henrik Cronqvist fra Claremont McKenna College valgt at kigge nærmere på i rapporten "Why Do Individuals Exhibit Investment Biases?". 15.208 par tvillinger blev undersøgt og forskerne kunne spore forskelle mellem en-æggede tvillinger og andre tvillinger. Som grafen nedenfor viser er der stor sandsynlighed for at enæggede tvillinger vil have de samme "biases" indenfor investering. Det interessante herved er at de enæggede deler gener, mens andre tvillinger kun har op til 50% ens gener. Var det kun miljø der spillede ind ville der ikke være forskel på enæggede og andre typer tvillinger. Vore gener er altså med til at påvirke hvordan vi vælger. Undersøgelsen er naturligvis ikke endegyldig og er også kun foretage i Sverige. Der er masser af forskning at gøre på dette område også! Via BusinessInsider og The Economist.
Sælg mere økologi med adfærdsdesign
Salget af økologisk grisekød kan øges med op til 36,8 procentpoint, når skilte fortæller, at det er produceret i Danmark, og at kunderne samtidig får