Vi har brug for at høre til

Vi har alle behov for at høre til – være en del af en gruppe. Det ligger meget dybt i os og vores jagt på fælles holdepunkter styrer os meget i hvordan vi agerer sammen med andre.

Fan-hysterien omkring diverse fodboldklubber er geniale eksempler på dette. Holdene har jo ikke kun fans fordi de spiller godt fodbold (så ville Brøndbys fanskare være væsentligt mindre) men også fordi vi derigennem får et fælleskab og enddog et fællesskab vi kan skilte med i offentligheden via vores fælles farver og uniformer. Lidt ligesom rockere eller bander.

På mit MBA-studie delte en professor os op i tre grupper efter hvordan vi mente en case skulle løses. Lynhurtigt opstod der fællesskab og en fælles identitet i disse grupper og man var imod de andre. På trods af den meget lille næsten ikke-eksisterende forskel; Vi havde svaret forskelligt på et spørgsmål.

Men vi har behov for at matche og høre til – noget der også kommer i vejen for at netværke, fordi vi ofte ender med at tale med nogen ligesom os selv fremfor nogen med anderledes baggrund.

Og os og dem ligger dybt i os. Hjernescanning har vist en stor reaktion i amygdalaen – hjernens center for frygt og vrede – når hvide eller sorte så billeder af en med modsat hudfarve. Reaktionen var kraftig og så hurtig at resten af hjernen ikke kunne følge med.

Behovet for at høre til er formentlig også et vi har arvet fra hulemænd. Overlevelse har været meget nemmere i en gruppe fremfor alene. Derfor var overleverne dem der havde lyst til at være en del af en gruppe, mens andre er gået til.

Alt det kan du læse mere om i E.O.Wilsons bog “The Social Conquest of Earth” – eller du kan vælge den nemme løsning og læse denne artikel: Why Humans, Like Ants, Need a Tribe.

Få ny viden om adfærd

Måske kan du også lide:

Gør det nemt!

Som ud måske ved, er en af mine kæpheste at vi skal gøre det nemt for vore kunder. Hvis vi gerne vil have dem til

Læs mere »

Denne side er flyttet!

Du kan følge Jens Balles blog på averagejoe.dk – her skriver han fortsat om adfærdsøkonomi, nudging, adfærdsdesign, adfærdsledelse, investorpsykologi og investering.

Skynd dig og komme med over til det nye! Der er også en podcast!