Vi kan fokusere mindre end en guldfisk

Du kender det sikkert godt. Måske ikke fra dig selv, men så fra nogen du kender. Man sidder og ser fjernsyn mens man har gang i en dialog via SMS på mobilen og tjekker nyheder/Twitter/Facebook på iPad. Sådan en scene kan man i hvert fald nemt finde hjemme hos mig. Men sådan har det ikke altid været og nu har Microsoft lavet en undersøgelse, hvor de prøver at kigge på om denne ændring har påvirket.

We see now that news is reduced to 140 characters, some conversations are condensed to emojis and we wanted to understand how this affecting the way that Canadians see and interact with the world

Undersøgelsen, der omfattede 2000 canadiere, viste blandt andet at jeg ikke er alene om den adfærd, jeg beskrev i indledningen. Den viste nemlig:

  • 77% af deltagerne mellem 18 og 24 søgte telefonen, når de kedede sig
  • 52% tjekker mobilen hver 30 minut eller oftere
  • 79% brugte mobil eller tablet mens de så TV

Heldigvis viste undersøgelsen at vi er gode til at multitaske – eller i hvert fald at vi gør det meget.

Den viste desværre også, at vi ikke kan fokusere i mere end 8 sekunder. Til sammenligning kunne vi i 2000 fokusere i 12 sekunder. Til en anden sammenligning siger man at guldfisk kan fokusere i 9 sekunder. Vi er altså ringere end guldfisk til at fokusere nu…..

OBS! Se her!

Det har vist sig at koncentrationsresultatet ikke kan dokumenteres! Læs med her.

Dette gjaldt især for yngre brugere af mange skærme, så der er måske håb for sådan et gammelt fjols som mig. Tvivler dog, da jeg bruger skærmene så meget, at mine døtre påtaler det.

Du kan læse hele rapporten fra Microsoft her. Eller du kan læse et dybere uddrag her, hvis du ikke kan fokusere så længe det tager at læse hele rapporten 🙂

Få ny viden om adfærd

Måske kan du også lide:

Gør det nemt!

Som ud måske ved, er en af mine kæpheste at vi skal gøre det nemt for vore kunder. Hvis vi gerne vil have dem til

Læs mere »

Denne side er flyttet!

Du kan følge Jens Balles blog på averagejoe.dk – her skriver han fortsat om adfærdsøkonomi, nudging, adfærdsdesign, adfærdsledelse, investorpsykologi og investering.

Skynd dig og komme med over til det nye! Der er også en podcast!