En tur på shopping i forskellige dele af verden, afslører at rigtig mange shopping-oplevelser ikke adskiller sig væsentligt fra dit lokale stor-center. Det er der sikkert god grund til: DET VIRKER NEMLIG.
For via nogle simple tricks lokker indretningsdesignerne dig til at blive længere i indkøbscentre – for længere tid fører til højere omsætning.
Tricksene er simple. Mælken placeres bagerst i supermarkederne, for så kommer de fleste ned i den ende af butikken. Men derudover kan gangene i et indkøbscenter være larmende og ikke så charmerende, for at få dig ind i butikkerne. Og så er der ofte ingen ure eller vinduer – på den måde mister du tidsfornemmelsen.
IKEA er en af de bedste til at indrette – faktisk så godt at de fleste køber 60% mere i IKEA end de havde planlagt!
Klippet her foregår godt nok i Australien, men jeg tror sagtens vi kan lære af det her i DK. Oplev Marc Fennell fra Hungry Beast forklare nogle af de basale indretningstrick indenfor shopping-centre:
Jeg hørte engang at de mange ekstra-køb i IKEA formentlig er grunden til at man kan få hotdogs til en femmer ved udgangen. Har man impulskøbt op til 60% mere, vil regningen – selvom hver enkelt vare er billig – blive højere end forventet. Det kan føre til at lillemor og – måske især – lillefar vil få det indtryk at IKEA er dyre. Derfor kan man lige efter kasserne købe billige pølser og softice – og WUPTI pludselig kan vi huske IKEA som billige. Man renser "reference-rammen", da denne ellers ville være "IKEA = dyrt" i vor hukommelse og dermed påvirke lysten til at komme tilbage.
Og myten er endda at det er IKEAs grundlægger, Ingvar Kamprad, der fandt på dette og testede det i Sverige, hvor han selv stod foran en IKEA med en grill og solgte billige pølser.
Thomas Holm opsummerer vel egentlig meget godt, hvor irriterende det kan være: