Ofte i vores kultur – både privat og på arbejdet – arbejder vi med belønning for at opnå noget. Hvis vi når et salgsmål kan det udløse noget positivt. Hvis et barn hjælper i husholdningen kan det udløse noget positivt. Desværre sætter vi et nyt mål, ligeså snart det gamle er nået, hvilket betyder at vi aldrig rigtig når at nyde belønningen. Derved får vi aldrig optimalt udbytte af det.
I hvert fald er det det psykolog Shawn Achor fra Goodthink Inc hævder at hans forskning viser. At være lykkelig gør os bedre til at lære og udføre vores opgaver, hvorfor det fører til succes.
Hør ham her fortælle om hans teori på TED. Det er ganske underholdende!
Så måske er det meget fornuftigt at Martin Thorborg har ansat en fast DJ til salgsafdelingen i en af hans virksomheder. Ikke som belønning – så vidt jeg forstår det – men som en fast bestanddel i virksomheden.
Og her billede af vores company DJ 🙂 pic.twitter.com/xb18ZEazCx
— Martin Thorborg (@thorborg) 24. september 2014